Keysâniyye, Muhammed b. el-Hanefiyye’nin imâmeti düşüncesiyle Hicri I. asrın son çeyreğinde ortaya çıkan ilk Şiî fırkalardan biridir. Keysâniyye fırkası Muhtâr es-Sakafî’nin tabileri olarak isimlendirilmiştir. Başta Muhammed b. el-Hanefiyye’nin siyasi tavrı olmak üzere onun Muhtâr es-Sakafî ile ilişkisini tesbit etmek Keysâniyye fırkası açısından büyük bir önem arz etmektedir. Ayrıca fırkanın teşekkülünde Muhtâr es-Sakafî’yle birlikte Ebû Amra Keysân ismi öne çıkmaktadır. Onun, Muhtâr’la birlikte öldüğüne dair bir kanıt bulunmaması daha sonra taraftarları arasında etkin bir rol üstlenme ihtimalini akla getirmektedir. Bunun yanı sıra Ebû Amra Keysân’ın aşırı fikirlerinin tesiriyle ortaya çıkan Keysâniyye’inin teşekkül sürecini anlamak bir nevi Şiîlik tarihine ışık tutmak anlamına gelmektedir. Nitekim İbnü’l-Hanefiyye’nin oğlu Ebû Haşim’in imâmeti vasiyet ettiğine dair bilgiler Şiî ayrışmaya da işaret etmektedir. İmametin nass ve taʻyinle Hz. Ali ve evlâdına hasredilmesinde önemli bir etkiye sahip olan vasiyet düşüncesinin Keysâniyye ve galî fırkalar içinde tezahürü söz konusudur. Şiîliğin itikadi esaslarından biri olan imâmet inancı bu dönemde gelişmeye başlamıştır.
Keysâniyye is one of the first Shiite frogs that appeared in the last quarter of the Hicri I century with the idea of Muhammad b. al-Hanefiyye’s immaty. The name of the wicked is the name of the wicked wicked wicked. First, confirming his relationship with the Muhtar al-Sakafî, including the political attitude of Muhammad b. al-Hanefiyye, is of great importance from the point of view of the Keysâniye frog. The name of the wicked is also the name of the wicked, and the name of the wicked is also the name of the wicked. The fact that he has no evidence that he has died with Muhtar then makes it clear that he is likely to take an effective role among his supporters. In addition to this, understanding the process of deformation of the Keysâniye, which arises by the excessive ideas of Ebû Amra Keysân, means keeping light on a nevian Shi’lik history. In fact, the knowledge of Ibn al-Hanefiye’s son Abû Haşim’s immaculation is a sign of the Shi’i separation. Nass and Ta’yin with Hz. He and his son, who have a great influence on his death, have a great influence on his death and on his death, and on his death. One of the basics of the Faith is that the Faith has begun to develop in this period.
Field : İlahiyat
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|