İbn Miskeveyh (ö. 421/1030), oluş problemini ele aldığı eserlerinde sudur ve yaratma kavramlarını aralarında gerilim olmaksızın kullanmaktadır. Bu durum onun sudur ya da yoktan yaratma teorilerinden hangisini benimsediğini anlamayı zorlaştırmaktadır. Bu makale, filozofun sudûr ve yaratma teorilerine bakışını açıklığa kavuşturmayı amaçlamaktadır. Filozofun, âlemin meydana gelişiyle ilgili görüşleri Mutlak Varlık, hareket, sudûr ve yaratma başlıkları temelinde ele alınmıştır. İbn Miskeveyh, sudûrcu filozoflar tarafından benimsenen şemayı sisteminde kullanmıştır. Bu şema varlık hiyerarşisinin iki ucunu oluşturan ilk akıl ile ilk madde arasındaki sebeplilik ilişkisini ortaya koymaktadır. Buna karşın filozof, iki uçtaki her iki varlığın da yoktan yaratıldığını belirtir. Kendisi dışındaki bütün varlıkların kaynağı olan Mutlak Varlık yanında, gölge varlık ya da varlıklar söz konusu değildir. Dolayısıyla sudur ve yaratma arasındaki sarkaçta filozofun yaklaşımı yoktan yaratma teorisine uygun şekilde ortaya konmuştur.
by Ibn Miskeveyh. 421/1030), in his works he addresses the problem of creation and uses the concepts of creation without any tension between them. This situation makes it difficult for him to understand which of the theories he adopts is water or no creation. This article aims to clarify the philosopher’s view of the water and the theories of creation. The philosopher discussed his views on the evolution of the universe on the basis of the heads of Absolute Being, Movement, Water and Creation. Ibn Miskeveyh used the scheme adopted by the water philosophers in the system. This scheme reveals the causal relationship between the first mind and the first matter, which forms the two ends of the hierarchy of the beings. Nevertheless, the philosopher states that both beings on the two ends are created from the none. In addition to the Absolute Being, which is the source of all beings except Himself, the shadow beings or beings are not concerned. Therefore, the philosophical approach in the gap between water and creation has been revealed in accordance with the theory of the creation.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|