Arketipsel eleştiri yöntemi yirminci yüzyılda ortaya çıkmıştır. Arketipsel eleştiri Carl Gustav Jung’un ortak bilinçdışına dayanan bir yöntemdir. Bu yöntem insanoğlunun bireysel bilinçdışından ziyade evrensel toplum içindeki bilinçdışını içerir. Kolektif bilinçdışının başlıca arketipleri, anima animus, yeniden doğuştur. Bu arketiplerden bir tanesi de monomitos olarak da adlandırılan aşama arketipidir. Monomitos ya da kahraman arketipine göre kahraman kendi bölgesinden uzaklaşır, yabancı bir bölgeye ulaşır ve maceralar yaşar. Aşama arketipine çağdaş Türk şiirinin önemli temsilcilerinden Sezai Karakoç’un “Masal” şiirinde de rastlanılmaktadır. Bu makalede “Masal” şiiri arketipsel açıdan özellikle de aşama arketipi açısından ele alınmaya çalışılmıştır.
The method of archaeological criticism appeared in the twentieth century. Archaeological criticism is a method based on the common unconsciousness of Carl Gustav Jung. This method involves the unconsciousness of mankind within the universal society rather than the individual unconsciousness. The main archetypes of collective out-consciousness, anima animus, are born again. One of these archetypes is the stage archetype, also called monomitos. According to Monomitos or Hero's archetype, the hero goes away from his own area, reaches a strange area and experiences adventures. The stage archetype is also found in the poem "Masal" of Sezai Karakoç, one of the important representatives of contemporary Turkish poetry. In this article, the poem "Masal" was tried to be discussed in the archetypical perspective, especially in the phase archetype perspective.
Alan : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|