Ramazanoğluları Beyliği 14. yy başlarında tamamen Memlüklere bağlı bir beylik olarak siyasi ve kültürel faaliyetlerini sürdürmüştür. 1608 yılından itibaren Osmanlıların bölgede güçlenmesinden sonra hakimiyet el değiştirmiştir. Osmanlı ve Memlük arasındaki bölgede kalan Ramazanoğulları’nın kültürel ve sanatsal faaliyetleri de bu durumdan etkilenmiştir. Bölgede ki siyasi değişiklikler mimari ve sanat faaliyetlerini de önemli ölçüde değişikliğe uğratmıştır. Osmanlıların bölgeye geç gelmesinden dolayı üslup özellikleri daha çok batılılaşma döneminde ortaya çıkmıştır. Bu durum yeni sanat ve mimari anlayışların oluşturduğu kendine özgün bir kimlik için ortam hazırlamaktadır. Beyliğin sınırları içerisindeki en büyük, zengin ve önemli özelliğe sahip camisi, şüphesiz Adana Ulu Cami’dir. Cami türbe, medrese, mescit, imaret, hamam, arasta, çarşı, çeşme, konak, selamlık adıyla tanınan bir külliye içerisinde bulunmaktadır. Konumuzun başlığını oluşturan Adana Ulu Cami mihrabı ise hem tipolojik hem de üslup açısından değerlendirilmiştir. Mihrap süsleme ve kütleselliğiyle dikkat çekmektedir. Söz konusu mihrapta Osmanlı, Kuzey Suriye, Zengi, Memluk özellikleri bir arada görülmektedir. Güneyli etkiler diye basitçe tanımlayamayacağımız renkli taş işçiliği sembolizm ile fonksiyonellik arasında ifadesini bulmaktadır. Bu etkileşimlerin sonucu olarak Ulu Cami mihrabı kendine özgü sanatsal bir kimlik meydana getirmektedir. Çalışma kapsamında mihrabın yalnızca kıble yönünü tayin eden bir unsur olmadığı aynı zamanda mihrabın kendine özgü sanatsal bir kimliğinin olduğu ortaya konulmaktadır. Söz konusu mihrap Adana’nın kendine özgü sanat yorumu içinde önemli bir yer tutmaktadır. Araştırma verileri gözlem, fotoğraf çekimi, literatür taraması gibi nitel araştırmalara dayandırılmıştır. Bu araştırmayla mihraptaki süslemeler ve sembolik işaretler kapsamlı bir şekilde detaylandırılmıştır. Yakın bölgedeki mihraplarla karşılaştırmaları yapılmıştır. Bu değerlendirme kapsamında temel amaç farklı üslup özelliklerinin beraber görülmesi, kandil gibi simgesel motiflerin ön plana çıkartılmış olmasıdır.
In the early 14th century, the Ramazanoglu Beati continued its political and cultural activities as a beatification fully connected to the Memulians. Since 1608, the Ottomans have changed their domination after the strengthening of the region. The cultural and artistic activities of the Ramadan sons who remained in the region between the Ottoman and Memlik have also been affected by this situation. The political changes in the region have also significantly changed the architectural and artistic activities. Because of the late arrival of the Ottomans in the region, the characteristics of the Uslup appeared more in the time of westernization. This situation prepares the environment for a self-original identity that new art and architectural concepts create. The greatest, richest and most important characteristic of the mosque within the boundaries of the beast is undoubtedly Adana Ulu Cami. It is a place in which you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place where you will be able to find a place. The title of our subject is Adana Ulu Cami; it is evaluated both typologically and in the subject. He attracted attention to the scent and the mass. It is also known in the northern and western parts of the world, as well as in the northern and western parts of the world. Colourful stone work that we cannot simply define as the southern effects finds an expression between symbolism and functionality. As a result of these interactions, the Ulu Cami mihrabis creates a unique artistic identity. In the context of the study, it is revealed that the magnet is not only an element that determines the direction of the cave but also that the magnet is a unique artistic identity. It holds an important place in the art interpretation of Adana’s own. The research data is based on quality research such as observation, photography, literature scan. With this study, the decorations and symbolic signs in the myrtle are detailed. They were compared to the nearby towns. In this assessment, the main objective is to see the different style characteristics together, that symbolic motives such as candles are brought to the forefront.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|