User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 5
 Views 26
Din Eğitimi ve Bireysel Otonomi: Felsefî Perspektif
2021
Journal:  
Çocuk ve Medeniyet
Author:  
Abstract:

İnsanın ilk ve en temel faaliyet alanlarından birisi olan eğitim, bilgi, tecrübe ve değer aktarımı olarak, modern zamanlara doğru gelindiğinde bilimsel, felsefî ve sistematik bir nitelik kazanmıştır. İnsan, kendi tecrübe ve birikimini gelecek kuşaklara, onların yararına olacak şekilde aktarmak istemiştir. Yeni nesiller bu eğitimle hayata daha sıkı tutunup daha iyi adapte olabilecekler, sosyal ve fiziksel çevreye en iyi şekilde uyum sağlayabilecekler, yeryüzünde insan olmanın anlam ve değerini daha derinden hissedebileceklerdir. İşte bu eğitim biçimlerinden biri de din eğitimdir. İbn Haldun ve Giambattista Vico’nun medeniyet ve sosyal bilimler teorisi bağlamında işaret ettikleri üzere insan ilahi bir inayet olmak üzere bizzat Tanrı tarafından eğitilmiş, bir arada yaşamanın kural ve ölçütleri kendisine verilmiştir. Buna göre Rab, insanlığın ilk ve en esas terbiye edicisidir. Bu makalede din eğitimi, (1) “dinî akidelerin eğitimi”, (2) “din kültürü eğitimi” olmak üzere iki şekilde ele alınacaktır. Dinî akidelerin eğitimi, belirli bir dinin inanç ilkeleri etrafında, o dinin içeriğinin kazandırılmasına yönelik verilir. Din kültürü eğitimi ise dinin ve inancın doğasını, felsefî ve bilimsel bir çerçevede ele alan bir eğitim olacaktır. Bu eğitime ilişkin bir ders, insanın yeryüzündeki ruhsal evrimine ışık tutan bir ders olmak üzere, diğer kültür dersleri gibi seçmeli veya zorunlu olarak okutulabilir. Dinî akidelerin eğitimi ise belirli bir dinin inanç ve yaşam ilkelerini öğreten bir ders olarak bireyin (öğrenci ve ailesi) tercihine bırakılması anlamlı olacaktır. Bu durum, dinlerin temelinde olan tolerans ve insan iradesine saygı anlayışına da uygun düşecektir. Bununla birlikte din eğitimi, bir bütün olarak devletin resmi kurumlarında verilecek bir saatlik süreyle sınırlanamayacak denli geniş boyutları olan, neredeyse baştan sona insan hayatının tümünü kuşatan bir derstir. Bu eğitim çok küçük yaşlarda ailede başlar ve bir şekilde ömür boyu sürüp gider.

Keywords:

Religious Education and Individual Autonomy: Philosophical Perspective
2021
Author:  
Abstract:

As a transfer of education, knowledge, experience and value, which is one of the first and most fundamental areas of human activity, it has gained a scientific, philosophical and systematic qualification when it comes to modern times. Man has wanted to transfer his experience and accumulation to future generations in a way that will benefit them. With this education, the new generations will be able to be closer to life and better adapt, to be able to best adapt to the social and physical environment, to feel more deeply the meaning and value of being a human being on earth. This is one of the forms of education. As Ibn Haldun and Giambattista Vico pointed out in the context of the theory of civilization and social sciences, the rule and standards of living together were given to him, who was personally taught by God as a divine blessing. According to this, the Lord is the first and most basic educator of mankind. In this article, religious education will be discussed in two ways: (1) "education of religious acids" and (2) "education of religious culture". The teaching of religious acids is aimed at providing the contents of that religion around the principles of a particular religion. Religious culture education will be a education that deals with the nature of religion and faith, in a philosophical and scientific framework. A lesson relating to this education can be selectively or compulsively taught, like other cultural lessons, such as a lesson that brings light to the spiritual evolution of man on earth. The teaching of religious acids will be meaningful to the individual (student and family) as a lesson teaching the principles of faith and life of a particular religion. This will also be in accordance with the understanding of tolerance and respect for human will that is the basis of religions. Religious education, however, is a lesson that encompasses almost all human life from the beginning to the end, with a large scale that cannot be limited to an hour of time to be given in the official institutions of the state as a whole. This education begins in a very young age in the family and in some way lasts throughout the life.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles










Çocuk ve Medeniyet

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 48
Cite : 48
2023 Impact : 0.125
Çocuk ve Medeniyet