Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 17
 İndirme 3
Thomas Aquinas Ve Faiz Yasağı: Kuvvetli Son Müdâfii Mi Oldu, Bir Gedik Mi Açtı?
2022
Dergi:  
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)
Yazar:  
Özet:

Thomas d’Aquin Ortaçağ Avrupası’nda ilâhiyat ve felsefe alanında en mühim mütefekkirdir. Sosyal-iktisadî konuları yalnızca dinî-ahlakî zeminde îzah etmez, sosyal-iktisadî deliller de ortaya koyar. Faiz Aquinas’ın sosyal-iktisadî düşüncesinde önemli bir mevkîye sahiptir. Bu makâlede Aquinas’ın faiz yasağını müdâfaası ele alınmaktadır. Hedef “O, faiz yasağının kuvvetli son savunucularından mıdır yoksa faizin meşrûlaşmasına kapı aralayıp surda gedik açmış bir ilâhiyatçı mıdır?” sorusunu cevaplamaktır. Thomas d’Aquin faize mutlak sûrette karşı çıkar: Ödünç veren ve alan kişi kim, hangi milletten, dindendir yahut borçlu ister fakir ister zengin olsun, faiz haksızlık olup günah, yasaktır. Tüm insanlar kardeştir, kişi kardeşine nasıl davranıyorsa herkese aynı davranmalıdır. Yahudiler’in yabancıya (Yahudi olmayana) faizli ödünç verilebileceği, ondan faiz alınabileceği şeklindeki anlayışlarını reddeder. Aquinas faize karşı çıkarken Tevrat ve İncil’e, Aristo’ya, Justinian dönemi Roma Hukuku’ndaki “kullanılışı bizzat tüketilme sûretinde olan” mal – “işletilme sûretinde kullanılabilen” mal ayrımına dayanır. İlk türde malın kullanılması kendisinin bizzat yok edilmesini zorunlu kılarken ikincisinde zorunlu kılmamaktadır. Faizi yalnızca “kullanımı bizzat tüketilmesini gerektiren mal” türünün ödünç verilmesi durumuna has bir olay olarak görür: Verilen ödüncün “kullanım (intifâ) hakkı bedeli”dir. Bu bedel ödünç verilen mal cinsinden, bir başka mal cinsinden, para cinsinden alınmış yahut başka bir maddî menfaat sûretinde örneğin borçlunun ödünç sahibinin işinde çalışması şeklinde olabilir. Faiz diye nitelendirilebilmesi için fazladan alınan şey mutlaka para cinsinden bir değeri hâiz olmalıdır. Para ancak tüketilme sûretinde kullanılabilen bir maldır. Faiz paranın kullanım hakkını satma, ödünç paradan alınan kârdır. Faiz almak dine, ahlâka, tabiî hukuka, adâlete zıt, mülkiyet hakkını ihlâldir. Fakat dayanıklı mallar ödünç verildiğinde kullanım bedeli Aquinas’a göre faiz mahiyetinde olmayıp meşrûdur. Aquinas “bizzat tüketilme sûretinde kullanılabilen mal – işletilme yoluyla kullanılabilen mal” ayrımını esas almakla faiz yasağı hususunda yeni bir müdâfaa tarzı ortaya koymuştur. Bu tarz faiz konusunda Aquinas’ın hem en orijinal, hem de en çok tenkit edilen tarafıdır. Tenkit getirenlerin iddiâsınca Aquinas faiz konusunun dinî-ahlakî-hukukî zeminden sosyal-iktisadî zemine kayması îtibarıyle “çığır” açmıştır. Ancak Aquinas’ın herhangi bir hususta görüşleri pür iktisadî zeminde düşünülmemeli, O’nun hukukî-ahlakî argümanlarına da bakılmalıdır. Aquinas faiz yasağı hususunda bir gedik açmış kişi değil, kuvvetli son savunucularındandır.

Anahtar Kelimeler:

Thomas Aquinas and the Interest Prohibition: Was It a Strong Final Intervention, Was It Opened?
2022
Yazar:  
Özet:

Thomas d'Aquin was the most important theorist in the field of theology and philosophy in medieval Europe. The social-ictisadic subjects are not only in the religious-ethical ground, they also reveal social-ictisadic evidence. Faiz has an important position in Aquinas' social-ictistic thought. This article discusses the interference with the interest prohibition of Aquinas. “Is he one of the strong last defenders of the interest prohibition or is he a goddess who opened the door to the legalization of the interest and went on the wall?” To answer the question. Thomas d'Aquin fails against the absolute Sure: Whoever gives and receives the loan, whoever of which nation, whether religious or debtor or poor or rich, the interest is unjust and sin, is prohibited. Everyone is brother, and everyone should be the same as he treats his brother. The Jews refuse their understanding of the way that a foreign (not Jewish) can be borrowed with interest, and that it can be borrowed with interest. While Aquinas opposes the interest, it is based on the Tevrat and the Bible, Aristotle, the distinction between the goods in the Roman law of the period of Justinian "which is used in the consumer's seat" - "which can be used in the consumer's seat". The use of the first kind of goods does not make it mandatory to be destroyed by itself, while the second does not make it mandatory. The interest is seen as a particular event in the case of the loan of the kind of "the goods that require the use to be consumed personally": the borrowing is "the price of the use (intifâ) right". This price may be taken from the kind of property borrowed, from the kind of property borrowed, from the kind of money borrowed, or from the kind of money borrowed, or from the kind of money borrowed, or from the kind of money borrowed, or from the kind of money borrowed, or from the kind of money borrowed, or from the kind of money borrowed. The amount of money to be paid for is the amount of money to be paid for. Money is a good that can only be used for consumption. The sale of the right to use the money is the profit received from the loan. The right to the righteous, the right to the righteous, the right to the righteous, the right to the righteous, the right to the righteous. But when sustainable goods are borrowed, the cost of use is not in the interest rate according to Aquinas and is legitimate. Aquinas has introduced a new way of interference with the interest prohibition based on the distinction of "commodity that can be used in the consumption rate - goods that can be used through business". This type of interest is both the most original and most prominent side of Aquinas in terms of interest. Those who brought the tenk, claimed that Aquinas had opened the interest issue from the religious-ethical-legal ground to the social-discriminatory ground. However, Aquinas' opinions on any matter should not be considered on a pure economic ground, and his legal and moral arguments should also be considered. Aquinas is not one of the strong last defenders, but one of the strong last defenders.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 3.460
Atıf : 2.578
2023 Impact/Etki : 0.028
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)