Sultan II. Abdülhamid üzerine bir tartışmaya gireceksek Tanzimat’la münasebet kurmamız kaçınılmaz olacaktır. Abdülhamid dönemine dair bir değerlendirmeye kalkışmanın Tanzimat’a dair birtakım verileri değerlendirmeyi elzem kılması, yalnızca klasikleşmiş kabullerin öngördüğü Tanzimat kronolojisi ile paralellik arz etmesiyle sınırlı tutulamaz. Bunun birkaç sebebi vardır: Birincisi, Sultan Abdülhamid dönemi Tanzimat değerleri ve politikalarının bir sonucudur. İkincisi, gözden kaçırmaya meyilli olsak da Abdülhamid’in iktidar yılları Batıcılığın ve Batılı değerlerin ilk kez kamusal düzlemde özne olduğu bir dönemdir. Son olarak da modernliğin toplumsal düzlemde en mühim göstergelerinden biri olarak sayılabilecek kamuoyu mefhumu ilk kez ve gerçek anlamda yine bu dönemde karşımıza çıkmıştır. Bu tespitlerin müşterek vardığı yer, Tanzimat’ı anlamadan, Tanzimat’ın ne olduğuna dair en azından belli başlı birtakım fikirlere sahip olmaksızın II. Abdülhamid’i ve sonrasını anlamamızın mümkün olmayacağıdır. Bu metnin başlıca motivasyonu Tanzimat’a dair farklı bir bakışın mümkün olabileceğine dair zihinlerde soru işaretleri yaratmak ve böylesi bir imkân vesilesiyle II. Abdülhamid iktidarının merkezi bir hareket noktası olduğu yakın dönem Türkiye siyasal tarihinin seyri üzerine düşünmeye sevk etmektir. Bu metnin kapsamı çerçevesinde bu istikamete dair Sultan Hamid dönemine dair birtakım sorulara ve tespitlere de yer vermektir.
The Sultan II. If we go into a discussion about Abdulhamid, it will be inevitable for us to establish a relationship with Tanzimat. The attempt to evaluate the period of Abdülhamid does not limit the assessment of a number of data on Tanzimat to the parallelness of the Tanzimat chronology foreseen by the classical acceptance. There are several reasons for this: First, the Sultan Abdulhamid era is a result of Tanzimat values and policies. Secondly, if we tend to miss, the years of Abdullah’s power are a period in which the Westernity and Western values are for the first time in the public level. Finally, the public mind that can be considered one of the most important indicators of modernity in the social level has come to us for the first time and in the real sense again in this period. The place where these findings come by the client, without understanding Tanzimat, without having at least a certain major idea of what Tanzimat is. We will not be able to understand Abdulhamid and the latter. The main motivation of this text is to create questions in the minds that a different view of Tanzimat may be possible and with such an opportunity II. The central point of the power of Abdülhamid is to think about the course of the political history of Turkey in recent times. In the framework of this text, it is also to place a number of questions and findings about the Sultan Hamid period on this position.
Alan : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|