Feminist edebiyat kuramı ve feminist edebiyat eleştirisi, dünya ve ülkemiz kadın hareketlilikleri takip edilmeden kuramsal çerçevesi çizilebilecek kavramlar değildir. Yazar bu bilinçle eserin birinci bölümünde tarihsel ve dolayısıyla sosyolojik bir takip yapmıştır. İlkel insandan günümüze uzanan bu takipte belirleyici öge, kadın kavramını değerlendirme biçimi ve bu değerlendirmelerin kadın cinsi üzerindeki etkisidir. Kadınlar bu uzun süreçte, kimi zaman sahnede olmayı seçmiş, isyan güdüsü ile hareket ederek sistemi ve düzenleyicilerini yüksek perdeden ses tonu ile eleştirmiştir. Kimi zaman ise iç dünyalarına, ben’lerine ve hanelerine dönme arzusu yaşamış, teorik eylemler icra etmişlerdir. Kısacası süreç, hem kadın hem erkek cinsi açısından kompleks bir yapı arz eder. Aynı durum ülkemiz kadın tarihi açısından da geçerlidir. Ülkemizde de kadın hareketlilikleri kimi zaman coşkulu kimi zaman durağandır. Yazarın bu tespitleri, süreç içinde hem feminist eleştiride hem Gülten Akın’ın kadın cinsini değerlendirme biçiminde görülen paradigma kaymalarını temellendirebilmek açısından önemlidir.
Feminist literature theory and feminist literature criticism are no concepts that can be drawn into theoretical framework without the follow-up of the world and our country’s women’s movements. The author with this consciousness made a historical and therefore sociological follow-up in the first part of the work. The determining object in this follow-up, which goes from the original man to the present day, is the way of evaluating the concept of woman and the effect of these assessments on the woman's gender. During this long process, women have sometimes chosen to be on the stage, and have criticized the system and their organizers by the high-ride sound, moving with the lead of the rebellion. Sometimes they have experienced the desire to return to their inner worlds, to their self and to their households, and have performed theoretical actions. In short, the process provides a complex structure both from the point of view of female and male sex. The same situation applies to the country’s women’s history. In our country, women’s movements are sometimes enthusiastic. The writer’s findings are important in order to be able to fundamentate the paradigm shifts both in feminist criticism and in the way Gülten Akın evaluates the female sex.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|