Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 6
 İndirme 1
ORTA ÇAĞ İSLAM DÖNEMİ MÜZİK NAZARİYATININ ANTİK YUNAN DÖNEMİNDEKİ KÖKLERİ
2023
Dergi:  
Eurasian Journal of Music and Dance
Yazar:  
Özet:

Antik Yunan kültüründe müzik, bilim ve evreni anlamaya yarayan temel unsurlardan biridir ve aynı zamanda düşünsel hayatın da çok kritik bir parçası olduğundan önemli bir sanat ve fikir üretim alanı olarak görülmektedir. Melodik organizasyonlar ve bu organizasyonları ortaya koyan ses malzemeleri dörtlüler, oktakordlar, heptakordlar, harmonyalar, tonoi, tropos yapıları, Antik Yunan müzik teorisinin ve ses sisteminin temelini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada melodik organizasyonu oluşturan söz konusu kavramlar incelenerek, Antik Yunan müzik kuramına bir bakış ortaya koyulmuştur. Antik Yunan Müzik Teorisi’nin temelini oluşturan ve melodik unsurların yapıtaşı olan dörtlü yapılarının gelişimi ele alınarak, bu yapıların Orta Çağ İslam Nazariyatındaki “şûbe” yapısıyla benzerlikleri ortaya konulmuştur. Söz konusu dörtlü yapılarının bir araya gelmesinden oluşan ses dizisinin oluşumunu ele alabilmek için sembolik alanlara gönderme yapan ve döngüsel bir hareketi yansıtan tropos yapıları ile Orta çağ İslam nazariyatındaki devir yapılarının benzerlikleri tartışılmaktadır. Zamanla müzik teorisi ve müzikal anlayışın değişmesiyle Antik Yunan döneminde ortaya koyulan harmonya yapıları ile Orta çağ islam dönemindeki “tabaka” yapılarının benzerlikleri karşılaştırılırken iki oktavlık yapıları oluşturan ve Antik Yunan döneminin müzik teorisi olarak zirvesinin temsil eden ve eklemlenmeli bir yapıya sahip olan tonoi kavramı ile Orta çağ İslam dönemindeki âvâze yapılarının ortaklıkları ele alınarak tartışılmıştır. Antik Yunan müzik kültürünün devamının ortaya koyulduğu Orta Çağ İslam nazariyatında günümüz makam yapılarının ilk adımlarının Antik Yunan kuramları üzerinden ele alındığı görülmektedir. İslam nazariyatıyla özdeşleşen “şûbe, tabaka, devir, âvâze” olarak adlandırılan ve ses sistemi ile teoriye dair kavramlar olarak kullanılan yapıların, Antik Yunan kuramındaki dörtlü, tropos, harmonya, tonoi yapılarıyla ilişkilerinin ortaya koyulabilmesi, bu geleneğin aktarımının kanıtı olarak görülebilir.

Anahtar Kelimeler:

The Roots Of Medieval Islamic Music Theory In The Ancient Greek Period
2023
Yazar:  
Özet:

In ancient Greek culture, music is one of the basic elements for understanding science and the universe, and it is also seen as an important field of art and idea production since it is a very critical part of intellectual life. Melodic organizations and sound materials revealing these organizations; tetrachords, octachords, heptachords, harmonia, tonoi, and tropos structures reveal the basis of Ancient Greek music theory and sound systems. In this study, the concepts that make up melodic organization are examined and an overview of Ancient Greek music theory is presented. The development of tetrachord structures, which form the basis of Ancient Greek Music Theory and which are the building blocks of melodic elements, is discussed and the similarities of these structures with the “şûbe” structure in Medieval Islamic Theory are revealed. The similarities between tropos structures, which refer to symbolic areas and reflect a cyclical movement, and “devir” structures in medieval Islamic theory, are discussed in order to deal with the formation of the sound sequence consisting of the combination of these tetrachords structures. With the change in music theory and musical understanding over time, the similarities between the harmonia structures revealed in the Ancient Greek period and the “tabaka” structures in the Medieval Islamic period were compared, while the concept of tonoi, which formed two-octave structures and represented the peak of the Ancient Greek period as music theory, and had an articulated structure, and the Medieval Islamic period. The commonality of the chandelier structures in the Islamic period has been discussed. In the Medieval Islamic theory, in which the continuation of the ancient Greek music culture is revealed, it is seen that the first steps of today's maqam structures are handled through Ancient Greek theories. It can be seen as evidence of the transmission of this tradition that the structures called “şûbe, tabaka, devir, âvâze” identified with Medieval Islamic theory and used as concepts related to the sound system and theory can be revealed with the tetrachord, tropos, harmonia, tonoi structures in Ancient Greek theory.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










Eurasian Journal of Music and Dance

Alan :   Güzel Sanatlar

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 66
Atıf : 41
Eurasian Journal of Music and Dance