Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 7
Cüveynî’nin Tâlil Anlayışında Münasip Mâna
2021
Dergi:  
Usul İslam Araştırmaları
Yazar:  
Özet:

İlim dünyamıza ve düşünce mirasımıza yön veren âlimlerden biri olan Cüveynî, münasip mânaya ziyadesiyle önem vermekte ve onu farklı boyutlarıyla ele almaktadır. Ona göre tâlilin imkanı ve hükmün tâdiyesi, münasip bir mânanın varlığına bağlıdır, ancak münasip mâna ile tâlilin vuku bulması için birtakım şartların yerine gelmesi gerekmektedir. O, münasip mânayı, usûlün mâna yönüne tekabül eden istidlal ve özellikle de kıyas başlığı altında zikretmektedir. Bu da kıyas ve istidlalde tâlilin, çoğunlukla münasip mâna ile gerçekleştiği anlamına gelmektedir. Cüveynî, çoğunlukla kıyas başlığı altında incelediği maslahat, hikmet, garaz, kaide ve usûlü’ş-şerî‘a gibi münasip mâna merkezli kavramlar arasındaki ilişkiye değinmekte ve aralarındaki etkileşime dikkat çekmektedir. Ona göre mâna merkezli tâlil, “mâna/münasebe→maslahat→hikmet-usûlü’ş- şerî‘a aşamalarını takip eden bir süreç izlemektedir. Bu düşünceye göre mânanın münasip olması için maslahata uygun olması ve maslahatın da muteber olması için usûlü’ş- şerî‘aya dayanması gerekmektedir. Keza istidlali kavramsallaştıran usûlcü olarak bilinen Cüveynî, istidlalden istinbat edilen mânanın da usûlü’ş-şerî‘aya yakın olma (takrîb) şartını benimsemiş ve geliştirmiştir. Bu sayede mesnetsiz ve ucu açık mânalara mahal verecek riskleri de ortadan kaldırmayı hedeflemiştir. Onun yaklaşımından anlaşıldığı kadarıyla usûlü’ş-şerî‘a, kıyas ve istidlalde münasip mânanın geçerliliğini ve yürürlüğünü denetleyen bir kontrol mekanizmasıdır. Usûlü’ş-şerî‘aya (makâsidü’ş-şerî‘a) uygun/yakın olma kriteri sayesinde Cüveynî, kıyas ile istidlalin iç dinamikleri arasındaki tutarlılığı sağlamada muvaffak olmuş ve teorik düzlemde hukukun istikar ve nizamına katkıda bulunmuştur. Makasıd ilmine getirdiği katkılarla Cüveynî, maslahat/makasıd teorisyenlerinin öncülerinden biri olmuştur.

Anahtar Kelimeler:

In the knowledge of the Qur’an,
2021
Yazar:  
Özet:

It is one of the world’s greatest peoples, and one of the world’s greatest peoples, and one of the world’s greatest peoples, and one of the world’s greatest peoples. The possibility of the trial and judgment depends on the existence of a good man, but it is necessary to fulfill a number of conditions for the trial to find a good man and a good man. He is the one who gives righteousness to the righteous, and the one who gives righteousness to the righteous, and the one who gives righteousness to the righteous. This means that it is the most common and the most common, and that it is the most common and the most common. In fact, it is a great opportunity for us to find out what is going on, and what is going on, and what is going on, and what is going on, and what is going on, and what is going on, and what is going on. He is the one who follows, the one who follows, the one who follows, the one who follows, the one who follows, the one who follows. This is the reason for the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation. He is the one who gives the knowledge of God, and he is the one who gives the knowledge of God, and he is the one who gives the knowledge of God, and he is the one who gives the knowledge of God. In this way, he also aimed at eliminating the risks that will cost untouched and end-to-end open spots. It is a mechanism of control that controls the validity and validity of the provision in comparison and in order to control the validity and validity of the provision. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “Therefore, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘Therefore, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘Therefore, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘Therefore, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘Therefore, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘Therefore, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: He was one of the leaders of the theory and the theory.

Anahtar Kelimeler:

0
2021
Yazar:  
Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








Usul İslam Araştırmaları

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 91
Atıf : 43
Usul İslam Araştırmaları