İlk kez Kristeva’yla birlikte postmodern eleştiri alanında anılmaya başlayan metinlerarasılık terimi, postmodern edebiyatın kullandığı anlatım biçimlerinden üstkurmacanın bir türevidir. Bir yeniden yazma işlemi olan metinlerarasılık, bir yazarın başka metinlerden parçaları kendi metnine ekleyerek, iki ya da daha fazla metin arasında ilişki kurma biçimidir. Edebiyat tarihinin başından beri, her yazar kendinden önce yazılmış metinlerden etkilenmiştir. Ancak bu olgunun “metinlerarası” adıyla yazınsal eleştiri alanında yerini alması 1960’lardan sonradır. İlkin çeşitli dergi ve gazetelerde şiirleri ve yazılarıyla görünen Murathan Mungan’ın ilk kitabı, 1980 yılında yayımlanan Mahmut ile Yezida’dır. Yazar daha çok şiirleri, hikâyeleri, oyunları ve romanlarıyla tanınsa da film senaryoları ve şarkı sözleri de yazar. On bir hikâye kitabı olan yazar, Metinlerarası ilişki biçimlerini öykülerinde sıkça kullanır. Dokuz Anahtarlı Kırk Oda (2017), “Binbir Gece masallarım” olarak tanımladığı Kırk Oda öykü dizininin son kitabıdır. Kırk Oda, Üç Aynalı Kırk Oda, Yedi Kapılı Kırk Oda kitapları ile benzer yapıda yazdığı Dokuz Anahtarlı Kırk Oda’da da diğer kitaplarında olduğu gibi geleneksel malzemeden faydalanarak modern öyküler kaleme almıştır. Özellikle masallara göndermelerle dolu olan bu öykülerde Doğu ve Batı kaynaklı metinler dönüşüme uğratılarak yeni bir metin meydana getirilmiştir. Bu çalışmada öncelikle metinlerarası kuram açıklanacaktır. Ardından metinlerarası ilişki biçimlerinin tanımlanmasıyla beraber, Dokuz Anahtarlı Kırk Oda’da yer alan metinlerarası göndergeler tespit edilecektir. Yapılan analiz sonucunda metinlerarsılığın Mungan’ın Dokuz Anahtarlı Kırk Oda isimli eserinde yer alan öykülerde hangi amaçla ve nasıl kullanıldığı, ne gibi işlevlere sahip olduğu, metnin arka planının kavramada etkili olup olmadığı uygulamaya dökülerek, metinlerarasılık kuramı bağlamında tartışılacaktır.
İlk kez Kristeva’yla birlikte postmodern eleştiri alanında anılmaya başlayan metinlerarasılık terimi, postmodern edebiyatın kullandığı anlatım biçimlerinden üstkurmacanın bir türevidir. Bir yeniden yazma işlemi olan metinlerarasılık, bir yazarın başka metinlerden parçaları kendi metnine ekleyerek, iki ya da daha fazla metin arasında ilişki kurma biçimidir. Edebiyat tarihinin başından beri, her yazar kendinden önce yazılmış metinlerden etkilenmiştir. Ancak bu olgunun “metinlerarası” adıyla yazınsal eleştiri alanında yerini alması 1960’lardan sonradır. İlkin çeşitli dergi ve gazetelerde şiirleri ve yazılarıyla görünen Murathan Mungan’ın ilk kitabı, 1980 yılında yayımlanan Mahmut ile Yezida’dır. Yazar daha çok şiirleri, hikâyeleri, oyunları ve romanlarıyla tanınsa da film senaryoları ve şarkı sözleri de yazar. On bir hikâye kitabı olan yazar, Metinlerarası ilişki biçimlerini öykülerinde sıkça kullanır. Dokuz Anahtarlı Kırk Oda (2017), “Binbir Gece masallarım” olarak tanımladığı Kırk Oda öykü dizininin son kitabıdır. Kırk Oda, Üç Aynalı Kırk Oda, Yedi Kapılı Kırk Oda kitapları ile benzer yapıda yazdığı Dokuz Anahtarlı Kırk Oda’da da diğer kitaplarında olduğu gibi geleneksel malzemeden faydalanarak modern öyküler kaleme almıştır. Özellikle masallara göndermelerle dolu olan bu öykülerde Doğu ve Batı kaynaklı metinler dönüşüme uğratılarak yeni bir metin meydana getirilmiştir. Bu çalışmada öncelikle metinlerarası kuram açıklanacaktır. Ardından metinlerarası ilişki biçimlerinin tanımlanmasıyla beraber, Dokuz Anahtarlı Kırk Oda’da yer alan metinlerarası göndergeler tespit edilecektir. Yapılan analiz sonucunda metinlerarsılığın Mungan’ın Dokuz Anahtarlı Kırk Oda isimli eserinde yer alan öykülerde hangi amaçla ve nasıl kullanıldığı, ne gibi işlevlere sahip olduğu, metnin arka planının kavramada etkili olup olmadığı uygulamaya dökülerek, metinlerarasılık kuramı bağlamında tartışılacaktır.
The term intertextism, which begins to be mentioned in the field of postmodern criticism for the first time with Kristeva, is a derivative of the supernova of the narrative forms used by postmodern literature. Intertext, a re-writing process, is a form of a writer’s relationship between two or more texts by adding parts of other texts to his own text. Since the beginning of literary history, every writer has been influenced by the texts written before himself. But the fact that this phenomenon took its place in the field of written criticism under the name of "intertext" is after the 1960s. Murathan Mungan's first book, which appeared in various magazines and newspapers with his poems and writings, was published in 1980. Mahmut and Yezida. The . Although the author is more known for his poems, stories, games and novels, he also writes film scripts and song words. The writer, who has ten stories books, often uses the forms of intertext relationships in his stories. 40 rooms with nine keys In 2017, he described it as "My Night Tales". The Fourth Room This is the last book of the story. Four Rooms, Three Mirrors Four Rooms, Seven Doors Four Rooms Writing in a similar book. Nine keys in 40 rooms. As in other books, it has been used by traditional materials and modern stories. In these stories,
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|