İslâm fıkhında zan, fıkhın hem usûlü hem de fürû‛una ait meselelerden biridir. Usûlde zan, hükmün kaynağı olması açısından, fürû’ da ise zannî bilginin fıkıhtaki etkileri açısından incelenmektedir. İslâm hukukunda asıl olan, tüm inanç ve davranışların kesin bir dayanağının olmasıdır. Fakat kesinliğe ulaşılmayan durumlarda özellikle davranışlara ve amellere ait meselelerde zan ile amel etmek de yeterli görülmüştür. Ancak bu zannın salt şüphe halinden ibaret olmaması ve kişide bir kanaat oluşturması gerekir. Buna doktrinde galebetü’z-zann denilmektedir. Zan, birden çok anlama sahip bir kelime olduğundan ve tüm anlamlarıyla âyet ve hadislerde kullanıldığından, ilk asırlarda bazı bilginler tarafından diğer bilgi mertebeleri olan şek ve vehim ile karıştırılmıştır. Bu sebeple zannın hiçbir hükmünün olmadığı görüşü ortaya çıkmıştır. Fakat tarihsel süreç içerisinde bu görüş terkedilmiş ve zannın özellikle amel konularında hükümler doğurduğu konusu genel kabul görmüştür. Zanla amel edebilmek için kişide zan ifade eden bir bilgi düzeyi olmalıdır. Bu durumun oluşmasında müctehid ile herhangi bir mükellef arasında kısmen fark vardır. Bu sebeple önce müctehid için zan halinin oluşması ele alınmış akabinde normal bir mükellefin karşılaşabileceği zan hali araştırılmıştır. Bu çalışmada önce zannî bilginin epistemolojik ve hukuki mahiyetinin ortaya çıkarılması için gayret edilmiş elde edilen sonuçlarla zanla amel ilişkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
The Islamic religion is one of the religious and religious aspects of Islam. It is the source of the judgment, and it is the source of the knowledge, and it is the source of the knowledge. The essence in the Islamic law is that all beliefs and behaviors have a certain basis. But in cases where uncertainty is achieved, it is also sufficient to act with zan, especially in matters related to behaviors and actions. But it must not be a doubt, and it must be a creation of a person. This is known as Galebetü’z-zann. Since Zan is a word with multiple meanings and is used in all the meaning of the verses and hadits, in the early centuries some scientists have mixed it with the shape and the shape, which are other scores of knowledge. This is why the opinion of the judgment is not a judgment. But in the historical process this view has been abandoned and the opinion has been generally accepted, especially in the matters of acts. It must be a level of knowledge in the person to be able to act with Zanla. There is a difference in this situation between the contractor and any contractor. For this reason, it was first examined that the formation of the ginseng condition was discussed after a normal ginseng condition could be met. In this study, it is intended to identify the association with the association with the results achieved to reveal the epistemological and legal nature of thought information.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|