Dil, insanlar için ortak bir iletişim aracıdır. Bireyler dil aracılığı ile anladığı ve algıladığı şeyleri anlatır ve onunla kimlik kazanır. Bu çerçevede muhatap kitleye dinin öğretilerini iletmek, onlara dini bilgileri anlamadan ve yöntemsiz olarak aktarmak değildir. Üzülerek belirtilmelidir ki bugün yaşanan çağda din olması gereken vasat ölçekte bir dille anlatılmamaktadır. Belki de din diye dinin şekilselliği hedef kitleye götürülmektedir. Böyle bir yöntem ve tutum, birey ve toplumlarda istenen dönüşümün ve değişimin sağlanmasına katkı sağlamamaktadır. Bu bağlamda hali hazırdaki kullanılan din dilinin değerlendirilmesine ve yeniden kurgulanmasına gereksinim vardır. Kur’an’ın din dili Allah merkezlidir. Bu durum gözardı edilirse Allah’a iman, ahlakî işlevselliğini gerçekleştirememektedir. İslam’ı tebliğ ve davette Kur’ân odaklı bir din dilini gerçekleştirmek, dinin hedef kitleye sağlıklı, doğru ve etkili iletilmesinde önemli bir dönüm noktasıdır. Bundan dolayı dinin sabiteleri ve değişkenleri üzerine inşa edilecek olan din dili özlenen bu durumu ortaya çıkarabilir. Dinin sabitelerinin değişmeyeceğini, dinin değişkenleri noktasında farklı yorumların yapılabileceğini, farklı düşünmenin düşmanlığı ortaya çıkarmayacağını ortaya koyan faydalı ve güzel bir din dili kullanılmalıdır. İnsanlığın ve ümmetin kurtuluşu açısından din dilinin mutlaka içinin iyi ve erdemli değerlerle doldurulması gerekir. Sağlam temeller üzerine inşa edilen din dili, toplumu bir araya getiren temel kurucu değerlerin aşınmasına sebep olmaz tam aksine dinin temel ilkelerini belli esaslı yöntemlerle hedef kitleye aktarmada büyük bir görev icra eder. Din dilinin içeriğini, söylem itibariyle zaman ve şartlara göre İslâm’ı, muhataplarına anlatma yeterliliğine sahip uslûp ve seviye doldurmaktadır. Yoksa din dili ile salt, Yahudilerin İbranîce; Hıristiyanların Ârâmîce; Müslümanların kullandığı Arapça gibi diller anlaşılmamalıdır. Bir başka ifadeyle din dili ile dinin, Müslümanlara kazandırdığı temel bakış açısını, tutumunu ve davranışlarını muhatap kitleye doğru ve yerinde ulaştırması kastedilmektedir. Diğer bir ifadeyle din dili; dinin muhatap kitleye tebliğ edilmesi “rasyonel, mantıki tutarlılık içerisinde ve ikna edici bir dil ile nasıl sağlanır” sorusuna verilen cevaptır. Bir başka ifade ile din dili kastedilen şey davet dilidir. Din dilinin yeniden inşasının ya da yenilenmesinin gerekliliği ile dinin yenilenmesi veya değiştirilmesi kesinlikle anlaşılmamalıdır. Tam tersine dinin nâzil olduğu hal üzere temel dinamiklerini koruyup onun sabitelerini ve değişkenlerini bütün insanlığa en iyi bir şekilde sunmaktır. İslam dünyasında ortaya çıkan ve beslendikleri kaynakları zayıf olan kötü akımlar ve yönelişler, dinî söylemin/din dilinin yeniden inşasının ve gözden geçirilmesinin gerekliliğini hızlandırmıştır. Buna göre günümüz insanının zihin ve gönül dünyasında beliren sorulara ve sorunlara cevap verebilecek nitelikte bir din dilinin oluşumunu şekillendirmek önemli bir noktadır. Bu makalede Nahl Sûresi 125. âyeti çerçevesinde dine davette oluşturulan din dilinin içeriğinde yer alması gereken hikmet, güzel öğüt ve en güzel mücadele ögesine dikkat çekilmiş, Kur’an-ı Hakim’de yer alan tartışma örneklerine temas edilmiş, dine davet kapsamında tartışma kültürünün parametrelerine vurgu yapılmıştır.
Language is a common means of communication for people. Individuals tell through the language what they understand and perceive and get identity with it. In this context, the interlocutor is not to communicate the teachings of religion to the crowd, not to communicate to them religious knowledge without understanding and without means. It should be said to be unfortunate that in today’s age the religion should not be spoken in a language. Per
Language is a common communication tool for people. Individuals describe what they understand and perceive through language and gain identity with it. In this context, it is not to convey the teachings of religion to the audience, to convey them without understanding religious knowledge and methodically. It should be noted with regret that religion in today's age is not described in a mediocre language that should be. Perhaps the formality of religion as religion is brought to the target audience. Such a method and attitude does not contribute to ensuring the desired transformation and change in individuals and societies. In this context, there is a need to evaluate and reconstruct the currently used religious language. The language of the Quran is centered in Allah. If this situation is disregarded, faith in God cannot perform its moral functionality. Realizing a religious language focused on the Qur'an in the declaration and invitation of Islam is an important milestone in conveying religion to the target audience in a healthy, correct and effective manner. Therefore, the language of religion, which will be built on the constants and variables of religion, can reveal this missed situation. A useful and beautiful language of religion should be used, which indicates that the constants of religion will not change, different interpretations can be made at the point of the variables of religion, and that thinking differently will not reveal hostility. In terms of the emancipation of humanity and ummah, the language of religion must be filled with good and virtuous values. The language of religion, built on solid foundations, does not cause the eroding of the founding values that bring society together, on the contrary, it performs a big task in transferring the basic principles of religion to the target audience by certain methods. The content of the language of religion, according to time and conditions, is filled with the style and level that has the ability to explain Islam to its interlocutors. Otherwise, the language of religion is pure, Jewish Hebrew; Christians Ârâmîce; Languages such as Arabic used by Muslims should not be understood. In other words, with the language of religion, it is meant that religion conveys the basic perspective, attitude and behaviors it gained to Muslims towards the addressee and in the right place. In other words, the language of religion; The communication of religion to the addressee is the answer to the question of "how to achieve rational, logical consistency and with a persuasive language." With the necessity of reconstruction or renewal of the language of religion, the renewal or change of religion should never be understood. On the contrary, it is to preserve its basic dynamics and to present its constants and variables to all humanity in the best way, as religion is a supplement. The evil currents and tendencies that emerged in the Islamic world and whose sources they fed were rotten, accelerated the reconstruction and updating of the religious discourse / language of religion. It is also an important point to shape the formation of a religious language that can answer the questions and problems that appear in the mind and heart world of today's people. In this article, within the context of the 125th verse of Nahl Sura, attention was paid to the wisdom, beautiful advice and the most beautiful struggle element that should be included in the content of the language of religion, the discussion examples in the Quran were touched, and the parameters of the culture of discussion within the scope of the invitation to religion. emphasis was placed.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|