VI. ve VII. (XII-XIII.) yüzyılları arasında yaşamış olan Sa‘dî-yi Şîrâzî, Fars edebiyatının en büyük şairlerindendir. 606/1209 yılında Şiraz’da dünyaya gelmiştir. Tam adı Ebû Muhammed Müşerrifüddîn (Şerefüddîn) Muslih’dir. Salgurlular döneminde doğan şairin gençlik yılları, Moğol istilası dönemine rastlamıştır. Şiirlerinde Sa‘dî mahlasını kullanmıştır. Şairin hem Doğu hem de Batı edebiyatını büyük ölçüde etkileyen ve yankı uyandıran önemli eserleri vardır. Şair hem manzum hem de mensur yapıtlar yazmıştır. Dünyaca ünlü olan Gülistan ve Bostan kitapları kadar Külliyyât'ı da oldukça önemli bir eseridir. Şair, eserlerinin birçoğunu didaktik, ahlaki ve duygusal bir temele dayandırmıştır. Gerek kendi eserlerinden gerekse ondan bahseden kaynaklardan anlaşıldığı üzere Irak, Hicaz, Şam, Lübnan, Kuzey Afrika, Anadolu ve hatta Uzakdoğu’ya seyahat etmiş ve o topraklarda dönemin ileri gelenleriyle ve halkla görüşüp sohbet etmiştir. 30 yıl süren yolculuğunun ardından Şiraz’a dönmüş ve burada (690/1291) vefat etmiştir. Bu çalışmada, Sa‘dî Şîrâzî’nin hayatı ve edebî kişiliği hakkında kısaca bilgi verildikten sonra Külliyyât'ında yer alan âşık ve sabır konulu terciibendinin Farsça metni de yazılarak bent bent Türkçeye çevrilip edebi sanatlar ve dilbilgisi açısından incelenmiştir. Vezinde aynı, kafiyede farklı birkaç bentten oluşan terciibent, Fars şiirinde bir nazım türüdür. Bu terciibent, Saʻdî’nin Sa‘d b. Ebi Bekr’in ölümü üzerine mersiye olarak söylediği terciibendin haricinde tek terciibent olarak bilinmekle birlikte aşk ve aşk uğruna çekilen sıkıntılara sabretmeyi konu edinmektedir. Çalışmaya konu olan terciibentte yer alan özel isimler ve bazı hususlar hakkında sonnot şeklinde gerekli açıklamalar yapılmıştır.
and VI. and VII. (Two and thirteen) He has lived between the centuries, and is one of the greatest poets of Persian literature. He was born in 606/1209 in Shiraz. His full name is Abu Muhammad Müşerrifuddin (Sherefüddîn) Muslim. The poet’s youth years, born in the period of the bullying, met in the period of the Mongol invasion. He used his poems. The poet has important works that greatly influenced and awakened both Eastern and Western literature. The poet has written both manzum and mensur works. As well as the world-famous Gulistan and Bostan books, Kulliyyât is a very important work. The poet has founded many of his works on a didactic, moral and emotional basis. As it is clear from the sources mentioned in his own works, He has traveled to Iraq, Hicaz, Damascus, Lebanon, North Africa, Anatolia and even the Far East, and in those territories he has met and talked with the advanced people of the time and with the public. After 30 years of travel, he returned to Shiraz and died here (690/1291) In this study, a brief information about the life and literary personality of Sa’dî Şîrâzî was given in the Kulliyyât, the Persian text of the love and patience-themed preferent was also written by bent bent bent translated into Turkish and studied in terms of literary arts and linguistics. The preference consisting of the same, several different bands in the cave, is a kind of nazim in the poetry of Fars. This is preferred by Sa’d’s Sa’d. Except for the preference that Ebi Bekr said about his death as mercy, it is known as the only preference, but it is about patience to the trouble brought for love and love. The specific names and specific details of the subject of the study are preferably made in the form of a sonnot.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|