Aristoteles Kategoriler isimli eserinde ve Metafizik’in bazı bölümlerinde, tümellerin duyulur nesnelerin özleri olduklarını, bu yönüyle ikinci töz olduklarını öne sürmektedir. Aristoteles’in bu hususta, tümelin duyulur nesneden ayrı ve aşkın olarak bir gerçekliğe sahip olması bakımından biricik töz olduğunu savunan Platon’dan ayrıldığı görülmektedir. İslâm felsefesinin önemli filozoflarından Fârâbî, bazı eserlerinde metafiziğin konusu olan Tanrı/İlk Neden ve ayrık akılları, bilfiil makuller olarak ele almaktadır. Kategoriler Kitabı ve Harfler Kitabı isimli eserlerinde ise, Aristoteles’in kategorilerine metafizik bir temel sağlamak üzere, makuller olarak tümelleri töz olarak değerlendirmektedir. Ayrıca Fârâbî, duyulur nesnelerden elde edilmiş birinci makuller ile zihnin kendisinin oluşturduğu ikinci makulleri ayırt etmektedir. Mevcut çalışmada tümel ve töz ilişkisi hususunda öncelikle Aristoteles’in görüşü ele alınacak ve sonra Aristoteles ile mukayese yoluyla Fârâbî’nin bu husustaki pozisyonu değerlendirilecektir.
In his work called Categories and in some sections of Metaphysics, Aristotle suggests that the totals are the essences of the heard objects, and that they are the second discourse in this regard. In this regard, Aristotle appears to be separated from Plato, who claims that the whole is unique in terms of being separate from the heard object and having a reality as love. One of the important philosophers of Islamic philosophy, Farabi, in some works, the subject of metaphysics is God/First Reason and the separate minds, which are considered by the scientists as reasonable. In his works called the Book of Categories and the Book of Letters, Aristotle considers the whole as reasonable to provide a metaphysical basis for the categories. It also distinguishes the first reasoning from the heard objects and the second reasoning that the mind itself creates. The present study will first discuss Aristotle’s view on the total and consistent relationship and then, through comparison with Aristotle, assess the position of Farabi in this regard.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|