İbn Sînâ’nın ilimler sınıflandırması Aristoteles’in ilimler sınıflandırmasının sıradan bir taklidi olmadığı gibi kendinden önceki Müslüman filozofların da tekrarı değildir. Onun ilimler sınıflandırması kendi ilim ve felsefe anlayışını yansıtmaktadır. Ayrıca o fikri olgunluğu ve felsefi bakış açısındaki gelişimlere paralel olarak ilimler sınıflandırmasında bazı değişiklikler yapmıştır. Nitekim Fî Aksâmi’l-‘ulûmi’l-‘akliyye risalesiyle Mantıkü’l-meşrikıyyîn adlı eserindeki ilimler sınıflandırması arasında fikri gelişimine uygun olarak farklılıklar ortaya çıkmıştır. Bu makalede onun eserlerinde yer alan ilimler sınıflandırmasındaki farklılıkları ortaya koyup ilim ve felsefe anlayışında meydana gelen değişiklikler gösterilerek kendine has, bağımsız felsefe anlayışını oluşturma yolundaki ilerlemesine, dolayısıyla din felsefe ilişkilerindeki farklılaşan yaklaşımına ve bunun altında yatan düşüncelerine işaret edilecektir. Ayrıca din felsefe ilişkileri bağlamında felsefi bilgi ile Tanrı’yı bilmenin mümkün olup olmadığı, dinin akli bilgi edinme ve değerleri koyma konusundaki işlevi de incelenecektir
The classification of the sciences by Ibn Sina is not a repetition of the Muslim philosophers before him, as Aristotle’s classification of the sciences is not a ordinary imitation. His classification of sciences reflects his own understanding of science and philosophy. He also made some changes in the classification of the sciences parallel to the development of the conceptual maturity and the philosophical perspective. In fact, the differences between the Fî Aksâmi’l-Ulûmi’l-akliyye and the logic’l-Mashrikıyyîn’s class of sciences according to the development of the idea arise. In this article the differences in the classification of the sciences contained in his works will be revealed and the changes that occur in the understanding of science and philosophy will be pointed out on the progress in the way of creating a self-independent philosophy understanding, thus the differentiating approach in religious philosophy relationships and the underlying thoughts. In the context of religious philosophical relations, it will also be examined whether it is possible to know God with the philosophical knowledge, and whether the function of religion is to acquire intellectual knowledge and set values.
Field : Filoloji; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|