Türk folklorunun kadrolarından olan geleneksel halk müziği, halkın kendi içinde ürettiği ve kendi içinde tükettiği tarihsel geçmişi ve kültürel özellikleriyle oluşturduğu bir müzik türüdür. Yüzyıllar içinde Çin setinden Adriyatik Denizi’ne kar olan geniş coğrafyada yaşamış, kültürel ve folklorik birikimlerini günümüz kadar taşımış Türk unsurları Anadolu coğrafyasında da müzikten dansa birçok kalıcı kültür ürünleri bırakmıştır. Anadolu coğrafyasında gelişen halk müziği, coğrafi yapı özellikleri, yaşam faktörü ve yöresellik bağlamında diğer ulus müziklerinden daha fazla ayrıntıya sahiptir. Karadeniz müziği bu özellikleriyle Anadolu müzik geleneğinden ayrı düşünülmemekle birlikte özel bir yere sahiptir. Türkmen unsurlarının önemli bir kısmı konargöçer yaşam tarzını benimserler, bu durum Karadeniz bölgelerinde günümüzde de devam etmekte olup, folklorik eserlerin üretimi bugünde devam etmektedir. Karadeniz bölgesi özelde Giresun, Trabzon ve Rize yöreleri konum itibarıyla zorlu coğrafyaya sahipliği, tarihsel süreç içerisinde çeşitli dönemlerden günümüze pek çok uygarlığa yurt oluşu, sınırlı tarım arazileri gibi özellikleriyle kendine özgü bir karaktere sahiptir. Tüm bu yapılar yörenin diline, kültürüne gelenek-göreneklerine bilhassa da müzik kültürüne güçlü bir şekilde yansımıştır. Çalışmamızda Giresun, Trabzon ve Rize illerinde görülen türkü söyleme geleneğindeki söylenmeyen yarım kalan son heceler ve halk müziklerine ait kelimeler ele alınmıştır. Türkülerde yarım kalan kelimeler ve söylenmeyen son heceler başlığı altında olmak üzere ve de sözlü oyun müziklerinde ki yapıları ele alınarak çalışılmıştır.
Türk folklorunun kadrolarından olan geleneksel halk müziği, halkın kendi içinde ürettiği ve kendi içinde tükettiği tarihsel geçmişi ve kültürel özellikleriyle oluşturduğu bir müzik türüdür. Yüzyıllar içinde Çin setinden Adriyatik Denizi’ne kar olan geniş coğrafyada yaşamış, kültürel ve folklorik birikimlerini günümüz kadar taşımış Türk unsurları Anadolu coğrafyasında da müzikten dansa birçok kalıcı kültür ürünleri bırakmıştır. Anadolu coğrafyasında gelişen halk müziği, coğrafi yapı özellikleri, yaşam faktörü ve yöresellik bağlamında diğer ulus müziklerinden daha fazla ayrıntıya sahiptir. Karadeniz müziği bu özellikleriyle Anadolu müzik geleneğinden ayrı düşünülmemekle birlikte özel bir yere sahiptir. Türkmen unsurlarının önemli bir kısmı konargöçer yaşam tarzını benimserler, bu durum Karadeniz bölgelerinde günümüzde de devam etmekte olup, folklorik eserlerin üretimi bugünde devam etmektedir. Karadeniz bölgesi özelde Giresun, Trabzon ve Rize yöreleri konum itibarıyla zorlu coğrafyaya sahipliği, tarihsel süreç içerisinde çeşitli dönemlerden günümüze pek çok uygarlığa yurt oluşu, sınırlı tarım arazileri gibi özellikleriyle kendine özgü bir karaktere sahiptir. Tüm bu yapılar yörenin diline, kültürüne gelenek-göreneklerine bilhassa da müzik kültürüne güçlü bir şekilde yansımıştır. Çalışmamızda Giresun, Trabzon ve Rize illerinde görülen türkü söyleme geleneğindeki söylenmeyen yarım kalan son heceler ve halk müziklerine ait kelimeler ele alınmıştır. Türkülerde yarım kalan kelimeler ve söylenmeyen son heceler başlığı altında olmak üzere ve de sözlü oyun müziklerinde ki yapıları ele alınarak çalışılmıştır.
Traditional folk music is a kind of music that the people produce in themselves and consume in themselves with their historical history and cultural characteristics. Thro
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|