Edebiyat veya felsefenin ve güzel sanatlar dediğimiz alanların var olmasının nedenlerinin en büyük gayesi varlıkların/insanların kendilerini ifade etmeye çalışmasıdır. Ancak bu ifade etme durumu zaman ve kişiye göre farklılık arz etmektedir. Edebiyat, insanın varlık nedenine, kökenine dayanmaktadır. İnsanın kendisini en mükemmel şekilde ifade edebileceği araç edebiyattır. Edebiyatın gayesi insanların kendi varlığını ispat etme arzusudur. İnsanoğlu varoluşuyla beraber kendisini ifade edebilmek gayesiyle bir yol arayışına girmiştir. Bu yol da, edebiyat olarak seçilmiştir. İnsanların sanat yapmalarının başka bir gayesi de, beka gayesidir denilebilir. Bu da insanların duygularını tatmin etmek istemesinden gelmektedir. Birey, ruhen ve zihnen beslendikleri topraklarda, içinde yaşadıkları topluma bir şeyler vererek toplumun şekillenmesinde etkili olur. Nitekim düşünen, hayal kuran, bir şeyler hisseden birey ortaya koyduğu sanatını da başkalarının onayına veya hayranlığına sunmuştur. İnsan sadece somut olanı değil aynı zamanda var olmayı düşündüğü şayi de anlatmak ister. Okuma ve bilme insanla birlikte ortaya çıkmıştır. İnsanların ister istemez zafiyetleri vardır. Dolayısıyla zafiyetlerini kapatmak için edebiyat yaparlar. Sanatın icra edilmesi ve başkalarının takdirlerine bırakılmasıyla tenkid de kaçınılmaz olmuştur. Bu çalışmada, edebiyat ve tenkid ilişkisi üzerinde durularak, Avrupa’da Ortaçağdan itibaren yenilik kazanmaya çalışan ve filozofların katkılarıyla hız kazanan tenkid anlayışı anlatılacaktır. Bunun yanı sıra bizde Batılı bir Türk edebiyatının kurulmasına başlandıktan sonraki dönemler de ayrı başlıklar altında verilecektir.
The greatest reason why literature or philosophy and the fields we call beautiful arts exist is that the objective of the beings/men is to try to express themselves. But this is a difference between time and person. Literature is based on the cause of human existence, its origin. It is the instrument that man can express himself in the most perfect way. The purpose of literature is the desire of people to prove their own existence. The human being is seeking a way to express himself. This way was chosen as a literature. The other purpose of people’s art can also be said to be the purpose of beka. This is because people want to satisfy their feelings. The individual is influential in the formation of society by giving something to the society in which they live, in the land they feed the spirit and the mind. In fact, the thought, the imagination, the feeling of something, the individual has also presented his art to the approval or admiration of others. Man wants to tell not only what is concrete but also what he thinks to exist. Reading and knowledge came together with man. And people have a desire or no desire. So they do literature to close their weaknesses. The performance of the art and leaving it to the appreciation of others was inevitable. This study will focus on the relationship between literature and tenkide, and will describe the concept of tenkide that has been trying to gain innovation in Europe since the Middle Ages and has gained speed with the contribution of philosophers. In addition, the periods after the establishment of a Western Turkish literature will also be given under separate titles.
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|