İmgelerin her andalığının ve yerdeliğinin hepimizi kaçınılmaz olarak birer imge tüketicisine dönüştürdüğü bu çağda özgün kültürel imgelerin önemi ve bu türden imgelerin kaynağı olan alanların, aracıların ve aktörlerin anlamı ve değeri giderek artmaktadır. Sembolleştikçe sosyalleşen, sosyalleştikçe anonimleşen, anonimleştikçe kanonlaşan evrensel, doğurgan, yaratkan, dinamik, rekabet gücünü arttırıcı ve markalaşma potansiyeli yüksek kültürel imgeler açısından en işlek belleklerden biri ise ulusların sözlü edebiyatlarıdır. Sözlü edebi belleklere içkin kanonik imgeler günümüzde kültürel yaratıcı endüstrileri oluşturan çeşitli sektörlerde bir ham madde, yaratıcılık, inovasyon, tasarım ve esin kaynağı olarak değerlendirilmektedir. Türk sözlü edebiyatı da bu bakımdan kadim, güçlü ve zengin bir belleğe sahip olmasına rağmen bu kültürel sermayeden özellikle Türk kültür ekolojisinin sürdürülebilir ekonomik kalkınmasına katkı sağlanması hususunda henüz yeterince yararlanılamamaktadır. Kültürel bellek, kanonik imgeler ve sözlü gelenekler arasındaki organik ilişkileri belirginleştiren yerli araştırmaların ve çalışmaların yetersizliği ise bu pratik problemin en önemli teorik ve metodolojik nedenleri arasında sayılabilir. İşte bu çalışmada bahse konu eksikliğin giderilmesine katkı sağlamak adına bir yandan kültürel bellek, kanonik imge ve sözlü edebiyat arasındaki simbiyotik ilişkiler felsefi, psikolojik ve sosyo-kültürel boyutlarıyla çözümlenecek öte yandan ise sözlü edebiyat kanonik imgeler belleğinin kültürel yaratıcı sektörlere entegrasyonunu destekleyebilecek alternatif yaklaşımlar ve eylem planları sunulacaktır.
In this age in which every moment and location of images inevitably transforms us all into a consumer of images, the importance of original cultural images and the significance and value of the fields, means and actors, which are the source of such images, is increasing. Symbolically socialized, socialized and anonymized universal, fertile, creative, dynamic, increasing competitiveness and the potential for branding, one of the most occupying memories in terms of high cultural images is the oral literature of nations. The canonic images that are drunk into verbal literary memories are now considered as a raw material, creativity, innovation, design and inspiration in the various sectors that form cultural creative industries. Although the Turkish verbal literature has an ancient, strong and rich memory in this regard, this cultural capital is not yet sufficiently exploited to contribute to the sustainable economic development of Turkish cultural ecology. The lack of local research and studies that highlight the organic relations between cultural memory, canonic images and verbal traditions can be one of the most important theoretical and methodological causes of this practical problem. In this study, in order to contribute to the removal of the lack of the subject, on the one hand the symbiotic relations between cultural memory, canonic image and oral literature will be resolved with the philosophical, psychological and socio-cultural dimensions, on the other hand the oral literature canonic images will be presented alternative approaches and action plans that can support the integration of cultural creative sectors of memory.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|