Seyyid İbrahim-i Enverî (ö. 1870’den sonra), Girit Adası’nda defterdarlık görevinde bulunup emekli olmuş ve Mevlevî tarikatına mensup bir esmâ-i hüsnâ şârihidir. Klasik Türk edebiyatında esmâ-i hüsnâ türü hem mensur hem manzum biçimde kaleme alınmıştır. Esmâ-i hüsnâyı devamlı okuyan ve anlamına nüfuz etmek isteyen Enverî, kendi gibi Arapça’yı çok iyi bilmeyen kimseler, zikir yapanlar ve seyr-i süluk çıkaran tasavvuf erbabının esmâ-i hüsnâyı daha iyi anlaması için çeşitli eserlerden faydalanarak bir şerh kaleme almıştır. Bu minvalde Müstakimzâde Süleyman Sadeddin’in (ö. 1202/1788) Tarhu’l-Ma’nâ fî Şerhi’l-Esmâ isimli esmâ-i hüsnâ şerhi, İbrahim Nureddin’in (ö. 1286/1869-70) Ferâ’idü’l-le’âlî fî Beyânî Esmâi’l-müte’âlî ve Vahîd Paşa’nın (ö. 1828) Mirkât-ı Münâcât (Şerh-i Kasîde-i Dimyâtiyye) adlı Kasîde-i Dimyâtiyye şerhlerini merkeze alarak bir eser yazmıştır. Makalenin giriş bölümünde esmâ-i hüsna türünün önemine değinilmiş ve belli başlı eserler zikredilerek mezkur tür hakkında umumi bilgi verilmiştir. İnceleme bölümünde İbrahim-i Enverî’nin eserinden hareketle hayatı hakkındaki bilgiler verilmiş, kullandığı kaynaklara değinilmiş, kaynak eserler ile şerh karşılaştırmaya tabi tutularak şarihin şerh metodu açığa çıkarılmaya çalışılmıştır. Ayrıca biyografisi hakkında bazı ihtilaflı noktaların bulunduğu Şeyh İbrahim Nuredddin’in hayatı üzerinde mahsusen durularak güncel kaynaklardan yararlanılmış ve ek bilgiler verilmiştir. Son bölümde Enverî’nin tablo şeklinde kaleme aldığı eser, yazarın biçimsel özelliklerine bağlı kalınarak bilinen tek nüshası üzerinden tranksribe edilerek metin tenkidi gerçekleştirilmiştir.
Abraham is the one who is the one. In 1870 he was in the city of Grit, where he was registered and retired, and he was a member of the Mevlevî tarikat. In classical Turkish literature, the form of esmâ-i hüsnâ is both menur and manzum. Those who read the Qur’an and wish to enter the meaning of the Qur’an, who do not know the Arabic as well, who do not know the Qur’an as well, who do not know the Qur’an as well, and who do not know the Qur’an as well, and who do not know the Qur’an as well, and who do not know the Qur’an as well, and who do not know the Qur’an as well, and who do not know the Qur’an as well. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). 1286-1869-70: The Lord of the Righteous, the Lord of the Righteous, and the Lord of the Righteous. 1828: “And he made a scripture, and he made a scripture, and he made a scripture, and he made a scripture, and he made a scripture. In the entry section of the article, the importance of the esmâ-i hüsna type was pointed out and certain main works were mentioned and public information on the type of mezkûr was given. In the examination section of the work of Ibrahim Enverî was given information about his life by movement, referred to the sources he used, subject to the comparison of the source works and the sherh method of the sherh was tried to reveal. In addition, some controversial points about the biography of Sheikh Ibrahim Nuredddin's life has been used by current sources and additional information has been provided. In the last chapter, the work that Enverî made in the form of a painting was translated through the only known nonsense, depending on the formal characteristics of the writer.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|