On dokuzuncu yüzyıl sonunda Alman estetikçiler özne ile nesne arasında kurulan özdeşliği tanımlamak için “einfühlung” terimini kullandılar. İnsanın doğada erimesi ya da nesneye girebilmesi anlamına gelen einfühlung’a göre bizim bir iç edimi önce yaşadığımız sonra nesneye yansıttığımız doğru değildir. Nesne ve düşünen özne, ayrılmaz bir bütünde kaynaşırlar. Günümüz sanatında doğaya karşı ortaya çıkan duyarlılıklar einfühlung’un önemini yeniden gündeme getirmektedir. Bugün “Batı kimlikli” kültür dünyasının doğaya araçsal yaklaşımı ile öznenin nesne ile kurduğu empatik türden yaklaşım olan einfühlung arasındaki ayrım daha fazla zıtlaşmaktadır. Ekolojik problemleri ve sanatı var eden kültürün düşün yapısı ortak olduğuna göre sanatın tarihini de düşün yapılarındaki fark olarak iki kategoriye ayırabiliriz: bir yanda doğanın (nesnenin) araçsallaştırılması, diğer yanda onda, onunla var olma etiği yer alır. Einfühlung kavramının içini dolduran önemli bir sanatçı olarak Vincent van Gogh’un (1853- 1890) çalışması Batılı tahakkümcü bakış açısının bir reddidir. Onun doğa manzaralarına indirgenemeyecek yoğunluktaki ortaklığı nesne-özne ayrımının silindiği deneyimlerdir.1960 sonrası Çevresel Sanat üretimlerinde nesne-merkezci bakış açısı tekrar gündeme gelmiştir. Doğada ilerleyerek süreç içerisinde ve doğaya en az müdahale ile gerçekleştirilen çalışmalar sezgisel bilgi alanına girerek dünyanın bugün ihtiyacı olan özgeci, empatik, saygılı, özen ahlakını yeniden kurar.
At the end of the nineteenth century, German aesthetists used the term "einfühlung" to define the identity established between the substance and the object. According to the einfühlung, which means that man is able to eradicate or enter an object, it is not true that we reflect into the object before we live an inner act. Those who think and think are in an unparalleled whole. The sensitivities arising to nature in today’s art re-establish the importance of einfühlung. Today, the difference between the “Western identity” cultural world’s instrumental approach to nature and the empathic kind of approach that the essence establishes with the object is more contradictory. Since the ecological problems and the thought structure of the culture that exists are common, we can divide the history of the art into two categories as the difference in the thought structure: on the one hand, the instrumentalization of nature (the object) and on the other hand, the ethics of existence with it. Vincent van Gogh's work (1853- 1890) as a prominent artist that fills the concept of Einfühlung is a rejection of the Western tactical perspective. His partnership in the intensity that cannot be reduced to the natural landscapes is the experiences in which the object-object distinction has been removed.After 1960, the object-centric perspective in the Environmental Art Productions has re-established. Through progress in nature, the studies carried out in the process and with the minimum intervention in nature enter the field of intuitive knowledge and rebuild the life-thinking, empathic, respectful, careful morality that the world needs today.
Field : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|