Toplumsal hayatın her alanından yadsınamaz örnekleri içinde barındıran atasözleri toplumun ortak duyuş ve düşünüşünün güzel ve yalın bir şekilde ifade edilmiş halidir. Bu sözlerde ait olduğu toplumun yaşayışına dair pek çok şeyini görmek mümkündür. Sanatçı da içinde yaşadığı toplumun duyuş ve düşünüş tarzından etkilenmiş ve bu etkiyi meydana getirdiği eserine yansıtmıştır. Klasik şairlerimizin şiirlerinde de atasözlerinin tesiri açıkça kendini göstermiş ve özellikle toplumdan uzaklığıyla eleştirilen şairler, eserlerinde halkın ortak malı olan atasözlerini kullanarak yıllardır kendilerine yapılan bu eleştirileri haksız çıkaracak nitelikte başarılı örnekler ortaya koymuşlardır. Bu makale için Divan şiirinde yer alan atasözlerine müstakil olarak yer veren günümüz harfleriyle basılmış dört eser incelenmiş ve bu dört eser içerisindeki atasözleri “Acımasızlık, ah etmek, ağlamak, alışkanlık, asilik, aşırılık, avunmak, ayrılık, bencillik, bıkkınlık, çaresizlik, çekingenlik, dert çekme, dışlanma, fesatlık, gaddarlık, gammazlık, gurbet, gönül yıkmak, güvensizlik, kötülüğe sevinmek, hayal kurmak, hayret, hırs, hıyanet, hüzün, iğrenmek, ikiyüzlülük, inat, inkâr, intikam, isyan, itici bulma, iz bırakmak, kaygı, kibir, kin, korku, kötülük, küçümseme, minnet, mutsuzluk, nefret, öfke, övünç (gurur), öykünmek, perişanlık, pişmanlık, şaşırma, şikâyet, şüphe, telaşa kapılma, utanmazlık, üzüntü, üzüntüyü arttırmak, yalnızlık” başlıkları altında olumsuz duygular bağlamında bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur.
The speeches containing in the unforgettable examples of every field of social life are the state of the common sense and thought of society expressed in a beautiful and simple way. It is possible to see many things about the life of the society that belongs to in these words. The artist was also influenced by the sense and thinking style of the society in which he lived and reflected this effect in his work. In the poems of our classical poets, the expression of their speeches has manifested itself clearly, and the poets, especially criticized by their distance from society, have presented successful examples in their works, using the speeches that are the common property of the people for years, in the capacity to eradicate these criticisms made to them. For this article the four works printed with the present letters that are specifically included in the Divan poem are studied and the four works in these four works are studied with the motto: "Intention, agitation, crying, habit, anxiety, extremism, abuse, separation, selfishness, fatigue, disappointment, fearfulness, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappointment, disappoint
Field : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Ulusal
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|