Alevi-Bektaşilik, teolojik vurgularında sözlü kültüre dayalı, mitolojik öğeler içeren senkretik bir inanç sistemi oluşturmaktadır. Bu bağlamda mukaddes metinlerin söz konusu dine mensup bireyler tarafından farklı şekilde yorumlanması, hem inanç hem de ritüeller zemininde farklılaşmalara neden olmuştur. Örneğin Namaz yerine niyaz, ramazan orucu yerine 12 muharrem orucu, İslam kardeşliği yerine “musahiplik”, cami yerine, "cem ve cem evi", "kadı" yerine, "dede ve veya baba" gibi alternatif kurum ve kavramlar söz konusu inanç ve ritüellerden bazılarını oluşturmaktadır. Alevi-Bektaşilik, kendine özgü fiziki mekânlarıyla da farklılıklarını sürdürmektedirler. Zira tarihsel bir arka plana sahip siyasal eğilimli dini hareketlerin sentezinin bir yansıması olarak ortaya çıkan Alevi-Bektaşilik, 21. yüzyıl Türk toplumu içinde değişik sosyolojik argümanlara bağlı olarak varlığını sürdürmektedir.
Alevi-Bektaşilik, teolojik vurgularında sözlü kültüre dayalı, mitolojik öğeler içeren senkretik bir inanç sistemi oluşturmaktadır. Bu bağlamda mukaddes metinlerin söz konusu dine mensup bireyler tarafından farklı şekilde yorumlanması, hem inanç hem de ritüeller zemininde farklılaşmalara neden olmuştur. Örneğin Namaz yerine niyaz, ramazan orucu yerine 12 muharrem orucu, İslam kardeşliği yerine “musahiplik”, cami yerine, "cem ve cem evi", "kadı" yerine, "dede ve veya baba" gibi alternatif kurum ve kavramlar söz konusu inanç ve ritüellerden bazılarını oluşturmaktadır. Alevi-Bektaşilik, kendine özgü fiziki mekânlarıyla da farklılıklarını sürdürmektedirler. Zira tarihsel bir arka plana sahip siyasal eğilimli dini hareketlerin sentezinin bir yansıması olarak ortaya çıkan Alevi-Bektaşilik, 21. yüzyıl Türk toplumu içinde değişik sosyolojik argümanlara bağlı olarak varlığını sürdürmektedir.
Alevian-Bectacularism forms a synchretic system of beliefs based on oral culture in its theological emphasis, containing mythological elements. In this context, the different interpretation of sacred texts by the individual belonging to the religion in question has caused differences on the ground of both beliefs and rituals. For instance, the alternative institutions and concepts such as the moonz instead of prayer, the moonz instead of Ramadan, the moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead of moonz instead. The Alevi-Bektaşilik also keeps their differences with their own physical spaces. Because the Alevi-Bektacity, which appears as a reflection of the synthesis of political religious movements with a historical background, continues to exist in the 21st century Turkish society according to various sociological arguments.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|