Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 218
 İndirme 39
 Sesli Dinleme 1
Sergüzeşt Romanında Estetik Unsurlar
2020
Dergi:  
Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları
Yazar:  
Özet:

Bir dil/edebiyat sanatı olan roman, estetik yönüyle öne çıkan anlatma esasına bağlı bir türdür. Bu türün yazımında estetik ve güzellik başat unsur olarak kabul edilir. Samipaşazâde Sezai’nin belirgin bir sanatsal duyarlılık çevresinde kaleme aldığı Sergüzeşt de Tanzimat dönemi Türk edebiyatında esaret temasını gerçekçi yönüyle işlemesiyle ve sanatkârane anlatımıyla öne çıkan bir eserdir. Bu anlamda çoğu eleştirmenin devrinin romantizmden realizme geçiş eseri olarak nitelediği romanda, estetik unsurlar göze çarpmaktadır. Roman, özellikle vakanın ele alınışı, kişiler, mekân, dil, üslup, anlatım biçimleri ve teknikleri açısından estetik yönüyle dikkati çekmektedir. Yazar, esaret temasına eklediği acıklı ve duygusal aşk macerası çevresinde başta resim olmak üzere şiir, müzik gibi sanatlara yer vererek estetik unsurları öncelemiştir. Aynı zamanda tabiat, dekor, eşya, nesne betimlemelerini de estetik ölçütleri göz önünde bulundurarak yapmıştır. Bu çalışmada Sergüzeşt romanı içerdiği estetik unsurlar bağlamında incelenmiştir. Yazının giriş kısmında estetik kavramı açıklanmış, roman türünün estetikle olan ilişkisine değinilmiştir. Ardından Tanzimat romanındaki estetik tavır, bakış açısı tartışılmış ve Samipaşazâde Sezai’nin estetik duyarlılığı ve güzellik unsuruna yaklaşımı üzerinde durulmuştur. Devamında roman kişiler, mekân, aşk, tabiat, güzel sanatlar, dil ve üslup gibi başlıklar altında içerdiği estetik öğeler bağlamında incelenmiştir. Sergüzeşt romanı her ne kadar gerçekçi tarafıyla öne çıksa da yazarın, kişileri daha çok duygusallıklarıyla ele alması; mekâna, tabiata, eşyaya estetik bir bütünlük içinde yaklaşması bakımından değerlidir. Ayrıca roman başkişisinin ressam oluşu, şiirin ve müziğin anlatımda/aktarımda benimsenmesi eserde estetiğin ve güzellik duygusunun öncelendiğini göstermektedir.

Anahtar Kelimeler:

Aesthetics In The Novel
2020
Yazar:  
Özet:

A novel, which is a language / literary art, is a kind of narrative that stands out in aesthetic perspective. In this type of writing, aesthetics and beauty are considered as the main element. Sergüzeşt, which has been painted around a clear artistic sensitivity by Samipaşazâde Sezai, is a work that stands out in the Tanzimat period with the processing of the subject of prison in the Turkish literature in a realistic direction and the art story. In this sense, in the novel that most critics describe the era as a transition from romanticism to realism, aesthetic elements appear. The novel draws attention especially in the aesthetic aspect of the subject matter, in terms of persons, space, language, style, narrative forms and techniques. The author has preferred the aesthetic elements by placing the arts, including poetry, music, in the surrounding of the sad and emotional love adventure he added to the subject of prison. He also made the paintings of nature, decoration, objects, objects, taking into account the aesthetic standards. In this study, it was studied in the context of the aesthetic elements contained in the Sergüzeşt novel. In the entrance of the article, the concept of aesthetics was explained, referring to the relationship of the type of novel with aesthetics. Then the aesthetic attitude in the Tanzimat novel, the point of view was discussed and focused on Samipaşazâde Sezai's aesthetic sensitivity and approach to the element of beauty. The novel continues to be studied in the context of the aesthetic elements it contains under titles such as space, love, nature, beautiful arts, language and style. Although the exhibition novel stands out in its realistic side, it is valuable for the author to deal with the people with more emotions; to approach the space, the nature, the object in an aesthetic integrity. Also, the character of the novel is a painter, the adoption of poetry and music in the narrative/actor shows that the sense of aesthetics and beauty in the work is prioritized.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 332
Atıf : 261
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini