Entelektüel açıdan Cumhuriyet Edebiyatı’nın en donanımlı şairlerinden biri olarak kabul edebileceğimiz Âsaf Hâlet Çelebi (1907-1958), hem Doğu kültüründen hem de Batı kültüründen yararlanmış ve bu nedenle, “melez” diye nitelenebilecek şiirlerini anlamak için nite¬likli okur kitlesine ihtiyaç duyan bir sanatkârdır. “Hazır düşünce kalıpları”na sığmayacak eserlere imza atan Çe¬lebi, yeterince anlaşılamamış ve değeri sonradan fark edilmiş “farklı” bir mizaçtır. Biz bu çalışmada, modern şiirimizdeki icraatlarıyla çok ses getirmiş olan Garip akı¬mıyla aynı dönemde şiirler kaleme alan ve farklı okuma¬larla tekrar üzerinde durulması gereken Çelebi’yi, “garip¬lik” kavramı etrafında değerlendirmeye çalışacağız.
Asaf Hâlet Çelebi (1907-1958), which we can recognize intellectually as one of the most equipped poets of the Republic Literature, is an artist who has taken advantage of both Eastern culture and Western culture and therefore needs a qualified reading audience to understand his poems that can be described as "males". The Chelebi, which signs works that don’t fit to the “sensitive thinking patterns”, is a “different” mosaic that has not been sufficiently understood and its value has been later perceived. In this study, we will try to evaluate the Chelebi, which in the same period has been painted in poems with the Strange Stream, which has brought a lot of sound with its performances in our modern poetry, and which must be re-founded with different readings, around the concept of “Strange”.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|