Özet Yahudilerin Anadolu’daki Türklerle ilk temasları Osmanlının Bursa’yı almalarıyla başlamıştır. Böylece Anadolu’daki Yahudiler, 13. yüzyıldan itibaren Osmanlı Devleti’ne dahil olmuşlardır. Bununla birlikte, Osmanlı Devleti’ne 14. yüzyıl itibariyle Avrupa’dan Yahudi göçleri başlamış; bu göçler yaşadıkları bölgelerdeki zulümden kurtulmak için 15. yüzyıl boyunca da devam etmiştir. Bu süreçlerde Yahudiler genellikle Osmanlı Devleti’ne adaptasyon sorunu yaşamamışlardır. Osmanlı’nın millet sistemi içerisinde kendilerine yeni bir cemaat tanımı bulan ve yasal düzenlemelerle karşılanan Yahudiler, dinlerini, dillerini, gelenek ve göreneklerini yüzyıllar boyunca rahatça yaşamışlardır. Osmanlı son yüzyıllarında bütün dünyayı etkisi altına alan milliyetçilik akımının olumsuz etkileriyle uğraşmak zorunda kalmıştır. Milliyetçilik akımı özellikle Balkanlardan başlayarak tüm İmparatorluğu etkisi altına almıştır. Bu yüzyılda milletleşme sürecini tamamlayan azınlıklar, yavaş yavaş ayaklanarak bağımsızlıklarını elde etmeye başlamışlardır. Osmanlı’nın son yüzyılında bile diğer gayrimüslimlerin aksine Yahudiler, Rum ve Ermeni toplumları gibi devlet aleyhine ayaklanmamışlardır. Bunun yanısıra birçok Yahudi Milli Mücadele boyunca ve yeni devletin kurulma aşamasında devlete başkaldırmamış, isyan etmemişlerdir. Bu süreçte yeni bir Türk devletinin kuruluşu; Yahudilerin ve Yahudi entelektüellerin zihinlerinde; yeni devlete nasıl adapte olacakları, nasıl yaşayacakları sorusunu getirmişti. Bu soruyu en gerçekçi şekilde formüle eden Yahudilerden birisi, belki de en iyisi, Moiz Kohen’dir. Kohen, yeni kurulacak Türk Devleti’nde bir Yahudi nasıl var olabilir ve nasıl yer alır sorusunu akılcı bir şekilde formüle edebilmiştir.
The first contact of the Jews with the Turks in Anadolu began with the Ottoman taking the Bursa. Thus, the Jews in Anatolia have become part of the Ottoman State since the 13th century. Nevertheless, the Ottoman State began Jewish migrations from Europe in the 14th century; these migrations continued throughout the 15th century to get rid of the abuse in the areas where they lived. In these processes, Jews often had no problem of adaptation to the Ottoman State. The Jews, who found themselves a new definition of community within the Ottoman national system and were welcomed by legal arrangements, have lived their religion, their languages, their traditions and their customs with comfort for centuries. In the last centuries, the Ottoman have been forced to deal with the negative effects of the nationalism stream that has affected the whole world. The nationalism has been influenced by the entire empire, especially from the Balkans. The minorities that have completed the nationalization process in this century have gradually rebelled and started to gain independence. Even in the last century of the Ottoman, unlike other non-Muslims, the Jews, the Romans and the Armenian communities have not rebelled against the state. Moreover, many Jews have not rebelled and rebelled against the state during the National Struggle and during the new state’s establishment. In this process, the establishment of a new Turkish state brought in the minds of Jews and Jewish intellectuals the question of how they will adapt to the new state and how they will live. One of the Jews who formulated this question in the most realistic way,
Field : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|