İlk olarak fizik ve matematik alanında ortaya çıkan kaos teorisi; doğanın öklidiyen bir bağıntı ile anlaşılamayan formlarını anlamlandırmak için geliştirilmiştir. Daha anlaşılabilir bir tanıma indirgenecek olursa; düzensizliğin düzeni olarak tanımlanabilir. Kaos teorisinin ortaya atılmasından itibaren sosyoloji, psikoloji ve mimarlık gibi bir çok alan da kaotik okumalar ve çözümlemeler yapılmaya başlanmıştır. Sonsuz mekan kavramı ise Vitrivius’dan günümüze gelen mimarlık anlayışlarının bütününü anlamak ve yorumlamak için ortaya koyulan bir değerlendirme kriteridir. Mimarlık temelde mekan tasarlama sanatıdır. Nitelikli mimari eser ise nitelikli tasarlanmış mekanlar bütünüdür. Burada bahsedilen mekan kavramı bir boyut ya da geometriden bağımsızdır. Çünkü mekan tasarımında bir çok kriter aynı anda ele alınır. Örneğin fiziki yaşam koşullarının getirdiği zorunluluklar, kültürel birikimler, işlevsel gereklilikler v.b. Mimari mekan ise yapısal ve işlevsel gerekliliklerin; soyut ve somut atıfların toplamının fazlasıdır. Heidegger’e göre mimari mekan ancak iskan ile mümkündür. İskan kavramı ise bir yapıyı oluşturan bileşenlerin; aynı zamanda yapı üzerinde bir aidiyetlik duygusu oluşturması ile mümkündür. Bu fark ev ile yuva arasındaki fark olarak ele alınabilir. Günümüz post modern toplumunun ihtiyaç ve gereklilikleri; geçmişten gnümüze çeşitli değişikliklere uğramıştır. Bu değişiklikler teknolojinin getirdikleri yanı sıra insanların yaşam tarzlarını ve standartlarını değiştrmesi ile doğrudan ilişkilidir. Bu bağlamda günümüz mimarlık sorunların önceki dönemlere göre farklılık ve karmaşa göstermektedir. Antik yunandan günümüze kadar gelen süreç içerisinde sonsuz mekan kavramı öklidiyen bağıntılar ve geometrik formlar ile anlaşılmaya çalışılmıştır. Bununla birlikte doğa tasfirleri ve bu tasfirlerin soyutlamaları bezemelerde kullanılsada; burada amaç bir bağıntı kurmakdan değil çoğunlukla doğanın gözlemlenebilr geometrisini taklit etmektir. Sonuç olarak günümüz postmodern toplum yapısına bakıldığında; kaotik düzeninin öklidiyen bir bağıntı ile okunamayacağı aşikardır. Bu çalışmada yukarıda bahsedilen nedenler ışığında; postmodern mimarlığın günümüz karşılığını, kaos teorisi üzerinden okuyarak kaotik mimari mekan tasarımını açıklamayı ve post modern toplumlar için sonsuz mekan kavramını yeniden ele almayı amaçlamıştır.
The chaos theory, which first emerged in the field of physics and mathematics, was developed to understand the forms of nature that are uncomprehensible with an eclipsing connection. If a more comprehensible recognition is reduced, it can be defined as an order of irregularity. Since the discovery of the chaos theory, many fields such as sociology, psychology and architecture have also begun to be chaotic readings and resolutions. The concept of eternal space is a criterion for understanding and interpretation of the entire concepts of architecture from Vitrivius to the present. Architecture is basically space design art. Qualified architectural works are all qualified design spaces. The space concept mentioned here is independent of a size or geometry. Many criteria are addressed at the same time in the design. For example, the obligations brought by physical conditions of life, cultural accumulations, functional requirements, etc. The architectural space is more than the sum of structural and functional requirements; abstract and concrete references. According to Heidegger, the architectural space is only possible with the iscan. The conception of cranberry is possible by the components that make up a structure; it is also possible by creating a sense of belonging to the structure. This difference can be treated as the difference between the house and the house. The needs and needs of today’s post modern society have changed from the past to our gnosis. These changes are directly related to what technology brings, as well as the change of people’s lifestyle and standards. In this context, today’s architecture problems are different and complex compared to previous periods. In the process from ancient Greeks to today, the concept of infinite space has been tried to be understood by extinguishing connections and geometric forms. However, when the natural tasphirs and the abstractions of these tasphirs are used in the spots, the purpose here is not to establish a bond, but to imitate mostly the observable geometry of nature. As a result, when it comes to the postmodern social structure of today, it is clear that the chaotic order cannot be read with an eclipsant bond. In this study, in light of the reasons mentioned above, he intended to explain the chaotic architectural space design by reading the current reward of postmodern architecture through the chaos theory and to re-examine the concept of endless space for post-modern societies.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|