Duygular, öteden beri sanatçıların kendilerini ifade etmede önemli bir unsur oluşturmaktadır. Duyguların aktarımında sanatçının önceliği kendi benliği ve öznel yapısı olduğunda, ekspresyonist resimden söz etmek mümkündür. Ekspresyonist resim; içsel durumun dışsal imgelerle alışılagelmiş normlardan uzak bir çeşit aktarımıdır. Yaşanılan hayatın kişide oluşturduğu psikolojik sorunlar ya da toplumsal sorunların kişiyi derinden etkilemesi gibi durumlar, duygusal reaksiyonlara yol açmakta ve bu durum sanatçının resminde ifade aracı olarak öne çıkmaktadır. Rengin ve biçimin aktarımı duygularla bütünleşmiş olduğundan bu durum bazen hüzünlü, bazen öfkeli bazen de isyankâr olabilmektedir. Dolayısıyla renk ve biçimin, anlatılmak istenene hizmet ettiği söylenebilir. Ekspresyonist sanatçılar, duygularını dile getirirken çeşitli ifade yollarına gitmiştir. Ekspresif figüratif resim bunlardan biridir. Sanatçılar, duygularını figürlere yüklediği ifadelerle öne çıkarmaktadırlar. Özellikle canlı figürler, duyguların aktarımında daha etkili olabilmektedirler. Yüz ve bedensel ifade bu etkiyi güçlendiren başlıca unsurlardandır. Ekspresif resimde figüratif anlayışla çalışan önemli sanatçılardan biri de Edvard Munch’ tır. Onun resimlerinde birçok duygusal yansıma görmek mümkündür. Yaşadığı hayatın onda bıraktığı inişli çıkışlı durumlar, onu derinden etkilemiş bu durumda onun resimlerine çeşitli duygusal tepkilerle yansımıştır. Bu duygusal yansımaları saptamak amacıyla Edvard Munch’ın figüratif resimlerindeki duygu çeşitlilikleri, eser analizi metodu ile incelenmiş, araştırma literatür taramasıyla da desteklenmiştir. Sonuçta Munch’ın resimlerinde acı, üzüntü, keder, şaşkınlık, pişmanlık, utanç, endişe, korku, çaresizlik gibi negatif duygu çeşitlilikleri tespit edilmiştir.
Duygular, öteden beri sanatçıların kendilerini ifade etmede önemli bir unsur oluşturmaktadır. Duyguların aktarımında sanatçının önceliği kendi benliği ve öznel yapısı olduğunda, ekspresyonist resimden söz etmek mümkündür. Ekspresyonist resim; içsel durumun dışsal imgelerle alışılagelmiş normlardan uzak bir çeşit aktarımıdır. Yaşanılan hayatın kişide oluşturduğu psikolojik sorunlar ya da toplumsal sorunların kişiyi derinden etkilemesi gibi durumlar, duygusal reaksiyonlara yol açmakta ve bu durum sanatçının resminde ifade aracı olarak öne çıkmaktadır. Rengin ve biçimin aktarımı duygularla bütünleşmiş olduğundan bu durum bazen hüzünlü, bazen öfkeli bazen de isyankâr olabilmektedir. Dolayısıyla renk ve biçimin, anlatılmak istenene hizmet ettiği söylenebilir. Ekspresyonist sanatçılar, duygularını dile getirirken çeşitli ifade yollarına gitmiştir. Ekspresif figüratif resim bunlardan biridir. Sanatçılar, duygularını figürlere yüklediği ifadelerle öne çıkarmaktadırlar. Özellikle canlı figürler, duyguların aktarımında daha etkili olabilmektedirler. Yüz ve bedensel ifade bu etkiyi güçlendiren başlıca unsurlardandır. Ekspresif resimde figüratif anlayışla çalışan önemli sanatçılardan biri de Edvard Munch’ tır. Onun resimlerinde birçok duygusal yansıma görmek mümkündür. Yaşadığı hayatın onda bıraktığı inişli çıkışlı durumlar, onu derinden etkilemiş bu durumda onun resimlerine çeşitli duygusal tepkilerle yansımıştır. Bu duygusal yansımaları saptamak amacıyla Edvard Munch’ın figüratif resimlerindeki duygu çeşitlilikleri, eser analizi metodu ile incelenmiş, araştırma literatür taramasıyla da desteklenmiştir. Sonuçta Munch’ın resimlerinde acı, üzüntü, keder, şaşkınlık, pişmanlık, utanç, endişe, korku, çaresizlik gibi negatif duygu çeşitlilikleri tespit edilmiştir.
Emotions have since been an important element in the artists’ expression of themselves. When the artist’s priority in the transmission of emotions is his own self and subjective structure, it is possible to speak of the expressionist picture. Expressionist image is a kind of transmission of the inner state away from the usual norms with the external images. Situations such as the psychological problems that the living life creates in the person or the deep impact of social problems on the person, lead to emotional reactions, and this situation appears as an instrument of expression in the artist's picture. Since the transfer of color and shape is integrated with emotions, this situation can sometimes be sad, sometimes angry and sometimes rebellious. Therefore, the color and shape can be said to serve the one to be described. Expressionist artists have gone to various expressions while expressing their feelings. The expressive figurative picture is one of these. The artists expose their feelings with the expressions they load on the figures. Especially the living figures can be more effective in the transmission of emotions. Face and physical expression are the main elements that strengthen this effect. One of the major artists working with figurative understanding in the expressive painting is Edvard Munch. It is possible to see many emotional reflections in his pictures. The downward outcome situations that the life he lived left in him, deeply influenced him, in this case he reflected his pictures with various emotional reactions. In order to identify these emotional reflections, the emotional diversity in Edvard Munch's figurative images was studied by the work analysis method, and also supported by the research literature scan. After all, Munch's pictures have detected a variety of negative emotions, such as pain, sadness, sadness, disappointment, regret, shame, anxiety, fear, disappointment.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|