Bu makalede, doğa yasası kavramının tarihselliği, nesnelliği ve evrenselliği problemleri bilim tarihi ve felsefesi perspektifi temelinde incelenmektedir. Spesifik olarak, doğadaki zorunlulukların yasa metaforuyla ifade edilmesinin ardında yatan felsefî düşüncelerin açığa çıkarılması amaçlanmakta, bu yolla da doğa yasalarının olumsallıkla olan ilişkisinin farklı yönlerinin analizi sunulmaktadır. Makalenin ilk bölümünde orta çağ ile modern dönem arasındaki süreklilikleri inceleyen bilim tarihi araştırmaları tartışılmakta, ikinci bölümünde ise günümüz perspektifinden doğanın yasalılığının felsefî temeli sorgulanmaktadır. Bu anlamda, doğa yasası kavramının evrensel geçerliliğinin önünde, kavramın kendisinden kaynaklanan sınırlılıklar kadar, epistemolojik ve ontolojik engellerin de var olduğu öne sürülmektedir. Epistemolojik engel yasaları ortaya koyan bilimsel kuramların sürekli bir bilgisel genişlemeyle yasa olma durumunu yeni baştan tanımlamaları, ontolojik engel ise yasaların tekabül ettiği sistematik yapıların nihaî anlamda bir evrenselliği işaret etmekten ziyade farklı derecede genelliklerle karakterize olmalarıdır.
In this article, the historicity, objectivity and universality of the concept of nature law is examined on the basis of the scientific history and philosophy perspective. Specifically, it is intended to reveal the philosophical ideas behind the expression of the obligations in nature by the metaphor of the law, thereby the analysis of the different aspects of the relationship of the laws of nature with the negative. The first part of the article discusses the scientific history research that studies the continuity between the Middle Ages and the modern era, and the second part discusses the philosophical basis of the legitimacy of nature from the present perspective. In this sense, before the universal validity of the concept of the law of nature, it is suggested that there are epistemological and ontological obstacles as well as the limitations arising from the concept itself. The scientific theories that reveal the laws of epistemological obstacles are newly defined by the state of being lawed by a continuous awareness expansion, while the ontological obstacle is that the systematic structures in which the laws match are characterized by different degrees of generality rather than by indicating a universality in the native sense.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|