Artvin ve Erzurum merkezli tarihi Tao-Klarceti bölgesi, 8. yy. dan 14.yy. a kadar Gürcü Bagratlı (Bagrationi) Krallığı’nın yönetim merkezi olmuştur. Bölgede 4. yy. dan itibaren yayılmaya başlayan Hristiyanlıkla beraber halk, pagan inançları terk edip bu yeni dini kabullenmeye başlamıştır. 7-8. yy. den itibaren bölge dini mimarisi, Hristiyanlık temelinde manastırlar ve kiliseler olarak şekillenmeye başlamıştır. Tamara döneminde (12.yy. sonu-13. yy. başları) krallık her anlamda altın çağını yaşamış; bölgedeki bu dini mimari yapılara yenileri eklenmiş ve onarım gerektiren yapılarda restore edilmiştir. Bagratlılar, Hristiyan gelenekleri konusunda, sınır komşuları olan ve dönemin güçlü devletlerinden Doğu Roma’dan (Bizans) beslenmişlerdir. Hıristiyan sanatında ikonografik anlamı olan Orans Duruş gibi birçok gelenek, Tao-Klarceti mimarisinde de anlam bulmuştur. Dönemin güçlü sanatsal ifadesini yansıtan ender manastır kiliselerinden biri olan Öşki Manastır Kilisesi’nde, Orans Duruşlu birçok sahne tespit edilmiştir. Başta melek figürleri olmak üzere, aziz ve azizeler ile kral tasvirlerinin orans duruş pozisyonunda sahnelendiği görülmektedir. Bu çalışmamızda, Tao-Klarceti Bölgesi taş bezemelerinde karşımıza çıkan söz konusu bu orans duruş tasvirleri incelenmeye çalışılmıştır.
Artvin and Erzurum historic Tao-Klarceti region, 8th century. by 14th. It has been the headquarters of the Kingdom of Bagratlı (Bagrationi). 4th in the area. With the Christianity that began to spread from then on, the people abandoned the pagan beliefs and began to accept this new religion. 7 to 8th. From that time the region's religious architecture began to form as monasteries and churches on the basis of Christianity. During the time of Tamara (12. The end 13. YY . The kingdom has lived the golden age in all respects; the religious architecture in the region has been added to new structures and restored in structures that require repair. The Baghdadians, in terms of their Christian traditions, were fed from the Eastern Rome (Bizans), which was border neighbors and the powerful states of the time. Many traditions, such as Orans Duruş, which has an iconographic meaning in Christian art, have also found meaning in the Tao-Klarceti architecture. In the Öshki Monastery Church, one of the rare monastery churches that reflects the strong artistic expression of the period, many scenes of Orans Duruşlu have been detected. In the beginning, the figures of the angels, including the saints and saints and the king's paintings are shown in the proportion position. In this study, we have been trying to examine the representations of this proportion position that we have seen in the Tao-Klarceti area stone grids.
Alan : Güzel Sanatlar
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|