Yunus Emre, yazdığı Divan ve Risâletü’n-Nushiyye adlı eserleri ve bu eserlerinde dile getirdiği fikirler vasıtasıyla yedi yüz yıldır kültür ve edebiyatımızda varlığını sürdüren dâhi bir sanatkârdır. Fikirlerini muhataba aktarmak için şiir formunu kullanan şair, şiirlerindeki varlık âlemine ait maddî unsurları ve şiirin suretini teşkil eden kelimeleri mana âlemine geçiş için bir araç olarak kullanır. Yani onun şiirleri mananın surete bürünmüş şeklidir ki bu durum, genel anlamda estetiği, özel anlamda da İslam estetiğini yansıtır. Bu yüzden onun sanatkârlığı incelenirken İslam estetiğinin temelini oluşturan suret-mana ilişkisi mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır. Suret ve mana da estetik obje olan şiirde, real ve irreal varlık alanlarına karşılık gelir. Estetik objenin (sanat eserinin) real varlık alanını oluştururken sanatçının faydalandığı önemli kaynaklardan biri tabiat, yani fizikî çevredir. Fiziksel çevre, sanatçının çevresinde bulunan bütün tabiat varlıklarını kapsar. Bu kadar geniş bir malzemenin, Yunus Emre’nin eserlerinde tespit edilmesi ve incelenmesi bu çalışmanın sınırlarını aşacaktır. Dolayısıyla bu çalışmada fiziksel çevrede bulunan ve birçok bakımdan insanları etkileyen kozmik unsurların, sanat eserinin ve eserdeki mananın oluşumuna katkısı incelenecektir. Fiziksel çevrede bulunan kozmik unsurlar da Yunus Emre’nin şiirlerinde hem real varlık alanını oluşturan bilgi objeleri hem de irreal varlık alanıyla ilgili düşüncelerin yüklendiği anlam alanları olarak kullanılmıştır. Şimdiye kadar Yunus’un şiirleri hakkında yapılan çalışmalarda İslam estetiğinin izlerini görmek mümkünse de genel anlamda estetik biliminin imkân ve yöntemlerini kullanan çalışmaların yeterli düzeyde olmadığı anlaşılmaktadır. Dolayısıyla bu çalışmanın ilk amacı, Yunus Emre’nin şiirlerinde kullanılan kozmik unsurları tespit etmek ve estetik biliminin yöntemlerinden hareketle estetik objedeki suret-mana ilişkisinin nasıl kurulduğunu araştırmaktır. İkinci ve temel amaç da şairin fikir dünyasının anlaşılmasına katkı sağlamaktır.
Yunus Emre is an artist who has continued to exist in our culture and literature for seven hundred years through his works Divan and Risâletü'n-Nushiyye and the ideas he expressed in these works. The poet, who uses the poem form to translate his ideas to the interlocutor, uses the material elements of the universe of existence in his poems and the words that form the form of the poem as a tool for the transition to the universe of man. That is, his poems are a shaped form of meaning that this situation reflects the aesthetics in general, and the Islamic aesthetics in particular. Therefore, the form-man relationship that forms the foundation of Islamic aesthetics when studying its artisticity must necessarily be considered. Suret and mana are also aesthetic objects in the poem, corresponding to the real and irreal fields of existence. One of the important resources that the artist benefits while creating the real existence of the aesthetic object (the artwork) is nature, i.e. physical environment. The physical environment covers all the natural beings surrounded by the artist. The detection and examination of such a wide material in the works of Yunus Emre will exceed the limits of this work. Therefore, this study will study the contribution to the formation of cosmic elements in the physical environment and affecting humans in many ways, the work of art and the meaning in the work. The cosmic elements in the physical environment have also been used in the poems of Yunus Emre as the knowledge objects that form the real existence sphere as well as the fields of meaning in which the thoughts about the irreal existence sphere are charged. Though it is possible to see the traces of Islamic aesthetics in the studies on the poems of Yunus so far, it is clear that the studies using the possibilities and methods of aesthetics in general are not sufficient. Therefore, the first purpose of this study is to identify the cosmic elements used in the poems of Yunus Emre and to explore how the form-man relationship in the esthetic edge was established by the methods of aesthetic science. The second and main objective is to contribute to the understanding of the poet’s world of ideas.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|