Her toplumun dünyayı algılayışını, kültürel kodlarını, edebî eserlerinde görmek mümkündür. Türklerin edebî karakterinin temeli, Orta Asya’da kendi öz kültüründen ürettiği Ozan-Baksı geleneğidir. Ancak Türkler altı bin yıllık geçmişinde Orta Asya, Anadolu, Balkanlar, Arap toprakları, Afrika, Avrupa gibi geniş bir coğrafyada yaşamıştır. Bu da farklı kültür ve edebiyatlarla etkileşimin önünü açmıştır. 10. yüzyıl sonrasında İslâm dininin kabulü, Gök tanrı inancına dayalı bozkır medeniyeti için büyük çaplı dönüşümün başlangıcı olmuştur. 10-16. yüzyıllar arasında Anadolu’da tarikatlar aracılığıyla dinî-tasavvufî bir hayat, yaygın şekilde yaşanmıştır. Anadolu tasavvufu olarak tanımlayabileceğimiz bu kültür, Orta Asya Şamanlık kültürüyle tasavvufi hayat felsefesinin sentezlenmesiyle oluşan yeni hayat biçimidir. Sonrasında başlayan Âşık edebiyatı günümüze kadar gelir. Gelenekte Şamanlıktan günümüze devam eden önemli bir özellik, şiire ve şaire atfedilen olağanüstülüktür. Gök tanrı inancının din adamı, şairi olan ve doğaüstü özellikleri olan şamanlar, İslam’ın kabulünden sonra yerini velîlere, sonrasında ise âşıklara bırakmışlardır. Bu anlamda Anadolu âşıklık geleneğinde halk arasında bu kişilerin manevî-ruhani yönlerinin olduğu şeklinde inanış hep var olmuştur. Onların maddi-cismani aşktan manevi aşka yükseldiklerine, saz çalıp söylemeyi de pîr ya da Hızır’ın elinden bade içerek ilahi vasıtalarla öğrendiklerine inanılır. Bu sebeple de onların şiirleri bir söz ve müzik olmanın ötesinde dinî ve sihrî yönü olan kutsal sözler olarak görülür. Ölümleri sonrasında hatta hayattayken onlarla ilgili menkıbevi anlatılar oluşmaya başlar. Çalışmada son beş yüz yılını “Âşık Edebiyatı” adıyla sürdüren kadim Türk edebiyat geleneğinin yirminci yüzyıldaki kadın temsilcileri ele alınmıştır. Türk medeniyetinin tarihte hep var olması, aile yapısına verdiği önemle açıklanır. Bu yapının kuruluşu ve devamlılığında birleştirici rol ise annedir. Hem bir anne hem de Âşık Edebiyatı’nın temsilcileri olarak kadın âşıkların, kutsiyet atfedilen bu kişilikleriyle, şiirlerinde “aile” konusundaki söylem ve tespitleri bu çalışmanın konusu olmuştur.
It is possible to see the perception of the world of every society, its cultural codes, in its literary works. The foundation of the literary character of the Turks is the Ozan-Bakshi tradition produced in Central Asia from its own culture. But in the six thousand years of history, the Turks have lived in a wide geography such as Central Asia, Anatolia, the Balkans, the Arab lands, Africa, Europe. This also opened the front of interaction with different cultures and literature. After the 10th century, the acceptance of the Islamic religion was the beginning of a large-scale transformation for the God of Heaven-based civilization. Between the 10th and 16th centuries, a religious-tasavvufic life was widespread through the taricates in Anatolia. This culture, which we can define as Anadolu tasavvufu, is a new way of life formed by the synthesis of the tasavvuf life philosophy with the Shaman culture of Central Asia. After that, the literary love begins until today. One important feature that continues from the tradition to the present day is the extraordinary attributed to poetry and poetry. The religious man of the god of heaven, the poet, and the shamans with supernatural characteristics, after the acceptance of Islam, left their place to the guardians, and then to the lovers. In this sense, there has always been a belief in the tradition of Anatolian love among the people in the form of the spiritual and spiritual aspects of these people. It is believed that they have ascended from material-cismatic love to spiritual love, and they have learned to speak and to speak by divine means by drinking from the hands of the pire or the speed. For this reason, their poems are seen as sacred words with a religious and magical aspect beyond being a word and music. After their death, even while they are alive, the story of the men begins to form. The study discussed the women representatives of the twentieth-century tradition of ancient Turkish literature, which continued the last five hundred years under the name "Love Literature". The fact that the Turkish civilization has always existed in history is explained with the importance it has given to the family structure. The organization and continuity of this structure is the mother's role. As representatives of both a mother and the Love Literature, women's lovers, with these personalities attributed to glory, the words and discoveries about "family" in their poems have been the subject of this study.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|