Batı’nın aklındaki Doğu imgesi olarak tanımlanan oryantalizm, birçok kültür ürününe olduğu gibi sinemaya da yansımıştır. Kültür taşıyıcı bir sanatsal araç olan sinema, yalnızca belirli bir kültürü veya anlatıyı ifade etmek, tanıtmak, geniş kitlelerin beğenisine sunmak için değil aynı zamanda kültürel bir hegemonyanın inşası ve bu hegemonyanın sürdürülmesinde de kullanılır. Yüzyıllardır etkisi görülen, Edward Said tarafından kavramsallaştırılan oryantalist bakış açısı, Batılı gözün Doğuyu algılama ve yeniden anlamlandırma pratiklerini, söylem ve ön yargılarından oluşan hayalini, imgelerini ifade etmektedir. Yönetmenliğini Alan Parker’ın yaptığı 1978 yapımı Midnight Express (Geceyarısı Ekspresi) filmi, Amerikalı bir turist olan ve uyuşturucu kaçakçılığı nedeniyle İstanbul'da tutuklanan Billy Hayes'in gerçek yaşam öyküsünden uyarlanan bir yapımdır. Gerçekliği yeniden kurgulayarak çarpıtan film, Doğu’ya ve Türklere karşı çok sayıda oryantalist öge ve söylemi barındırması itibariyle dikkat çekmektedir. Birçok sanat eseri, politik söylem ya da günlük hayat pratiğine yansıyan oryantalist bakış açısı, kapsamı daraltmak adına sinema filmi özelinde alınmıştır. Çalışmanın amacı, dönemin siyasal koşullarıyla birlikte ele alınan filmi içerik analizi yöntemiyle ele alarak oryantalist söylemini ortaya çıkarmaktır. Analiz sonucunda elde edilen bulgular filmdeki söylem, sahne seçimi, hikaye akışı ve karakter seçimleri ile Türkiye özelinde Doğu’yu oryantalize eden ötekileştirici bir üslup kullanılmıştır.
Orientalism, which is defined as the Eastern image in the mind of the West, has reflected in the cinema, as in many cultural products. The cinema, which is an artistic tool that carries culture, is not only used to express, promote, present to the pleasure of the wide masses, but also to build and maintain a cultural hegemony and this hegemony. The orientalistic perspective, which has been influenced for centuries, conceptualized by Edward Said, expresses the Western eye’s practice of perception and re-interpretation of the East, its dream, its imagery, its speech and its prejudice. The 1978 film Midnight Express, directed by Alan Parker, is a film based on the real life story of Billy Hayes, an American tourist who was arrested in Istanbul for drug trafficking. The film, re-establishing reality, draws attention to the fact that it hosts a lot of orientalist objects and speeches against the East and Turks. The orientalist perspective, which reflects many artwork, political speech or daily life practice, has been taken in the name of the cinema film in order to shrink its scope. The aim of the study is to reveal the orientalist speech by addressing the film with the method of content analysis, which is addressed along with the political conditions of the period. The findings obtained in the analysis have been used in the film by speech, scene selection, story flow and character choices and a self-orientation style that orientates the East in particular in Turkey.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|