Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 5
 Görüntüleme 43
 İndirme 8
Katliamlara Tanıklık: Sanat Eserleri Aracılığı İle Hatırlamak
2019
Dergi:  
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu çalışma, tarihte yaşanmış, insan eliyle uygulanan katliamların sanat eserlerine yansıması ve toplumsal hafızayla olan ilişkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Tarihin akışını değiştiren olaylar yazılı ve sözel tarih aracılığı ile günümüze ulaşırken, sanat eserleri de görsel bellek olarak tarih yazımına katkıda bulunmaktadır. Diğer bir deyişle; savaş resimleri, büstler ve portreler gibi çoğaltılabilecek birçok sanat eseri, bir belge olarak tarihsel süreçleri çözümlememize yardımcı olduğu kadar aynı zamanda tarihi sorgulamaya aracılık etmektedir. Hemen hemen her ulusta ya dinsel ya da politik nedenlerle oluşan anlaşmazlıklar sonucunda çıkan savaşlar ya da benzeri şiddet olayları, sanat pratiklerinde karşımıza çıkmaktadır. Yaşanan bu olaylar, farklı dönem ve sanatsal üsluplarla sanat eserleri aracılığı ile günümüze kadar ulaşmaktadır. İspanyol ressam Francisco Goya’nın 1814 tarihli “Üç Mayıs Katliamı” adlı eseri, Fransız askerlerinin İspanya’ya yaptığı işgalde direnen halkın kurşuna dizilme sahnesini doğrudan göstermesi açısından önemlidir. Katalan ressam Pablo Picasso’nun “Guernica” (1937) adlı eseri İspanya İç Savaşı sırasında Nazi askerlerinin Guernica kasabasını bombalamasını tasvir etmesi ve yaşanan dehşeti izleyiciye göstermesi açısından önemlidir. Yine Pablo Picasso’ya ait olan “Kore Katliamı 1951” adlı eser, Amerikan askerlerinin Kore’deki halka uyguladığı şiddeti görselleştirmesi adına önemlidir. II. Dünya Savaşı ile ilgili diğer bir resim de Zi Jian Li’nin “Büyük Nanjing Katliamı” adlı eseridir. II.Dünya Savaşı’nda Japonların Çin’in Nanjing eyaletinde yaklaşık üç yüz bin kişinin öldürdüğü “Büyük Nanjing Katliamı” olarak anılan olayları, savaştan yıllar sonra Li’nin eserinde görmek mümkündür. Sanatçı 1992 yılında ürettiği resimde, birçok figür aracılığı ile ceset “dağı” resmederek, tarihte yaşanmış bu olayın dramatik ölçüsünü gözler önüne sermektedir. Savaşlar ve şiddetin çok sık yaşandığı Ortadoğu’da 1982 yılında İsrail yanlısı Hristiyan milisleri tarafından gerçekleşen ve “Sabra ve Şatilla Katliamı” olarak anılan olayda, aşırı sağcılar Filistin mülteci kampına saldırmış ve içlerinde çocukların da olduğu yüzlerce kişiyi öldürmüşlerdir. Dia al-Azzawi’nin 1982-83 yıllarında olayın ardından ürettiği “Sabra ve Şatilla Katliamı” adlı eseri, 300 x 750 cm boyutuyla, yaşanan katliamın arkasından yakılan bir ağıt gibi durmaktadır.  Verilen bu örneklerin dışında, günümüz sanatında da katliamlara yönelik eserler bulunmaktadır. Bununla birlikte, günümüz sanatının ontolojik yapısı gereği, sanatçılar katliamları doğrudan göstermek yerine, yaşanan olayları hatırlatmaya yönelik anlatı dili seçmeleri, bu eserleri diğerlerinden ayıran bir özellik olarak dikkat çekicidir. Can Togay ve Gyula Pauer tarafından yapılan “Tuna Ayakkabıları” (2005), Budapeşte’de Tuna Nehri kenarında yaşanan olaya tanıklık etmemizi sağlayan anıtsal bir heykeldir.  Aslına uygun 60 adet metal ayakkabıdan oluşan bu eser, II. Dünya Savaşı sırasında Nazi askerleri tarafından nehir kenarında ayakkabıları çıkartılarak kurşuna dizilerek öldürülen binlerce Yahudi anısına yapılmıştır. Yine günümüz sanatından bir örnek olarak, Güney Afrikalı sanatçı Haroon Gunn’ın 2018 tarihli “Senzenina” adlı eseri tarihsel tanıklık adına önemli bir eserdir. Zulu ve Xhosa dilinde “Ne Yapmıştık” anlamına gelen bu eserde, 2012 Ağustos’unda Marikana’da (Güney Afrika) platin madeninde grev yapan madencilerin, polis tarafından silahla öldürülmesi konu edilmektedir. Olay sırasında ölen 34 madencinin savunmasız bir şekildeyken öldürülmesi, enstalasyon aracılığı ile izleyiciye aktarılmaktadır.

Anahtar Kelimeler:

Katliamlara Tanıklık: Sanat Eserleri Aracılığı İle Hatırlamak
2019
Yazar:  
Özet:

This study aims to investigate the reflection of human-made massacres in the history of art and the relationship with social memory. The events that change the flow of history reach today through written and verbal history, while art works contribute to the writing of history as visual memory. In other words, many works of art that can be reproduced, such as war paintings, busts, and portraits, as well as a document, help us to analyze historical processes, also facilitate historical questioning. In almost every nation, conflicts or similar violent events arise as a result of religious or political disagreements occur in the art practice. These events, through different periods and art styles, reach to the present day through artworks. The Spanish painter Francisco Goya's 1814 "Three May Massacre" is important in terms of direct displaying the scene of the people who resisted the occupation of Spain by French soldiers. The Catalan painter Pablo Picasso's work "Guernica" (1937) is important in terms of depicting the Nazi soldiers bombing the city of Guernica during the Spanish Civil War and showing the horror that is experienced to the audience. Pablo Picasso’s work, “The Korean Massacre 1951”, is important for the image of the violence American soldiers on the people in Korea. and II. Another picture about the World War is Zi Jian Li’s “Great Nanjing Massacre”. The events referred to as the “Great Nanjing Massacre” where Japanese people killed about three hundred thousand people in China’s Nanjing state during World War II can be seen in Li’s work years after the war. In his painting in 1992, the artist, through many figures, painted the "mountain" of the body, demonstrates the dramatic dimension of this event that has occurred in history. In the Middle East, where wars and violence occurred very frequently, the incident, which took place by the Israeli Christian militias in 1982 and called the "Sabra and Shatilla Massacre", the extreme right-wing have attacked the Palestinian refugee camps and killed hundreds of people, including children. Dia al-Azzawi's work "Sabra and Shatilla Massacre" produced after the incident in the years 1982-83 is 300 x 750 cm in size, standing like a tape burned behind the massacre.  In addition to these examples, there are works aimed at massacres in today’s art. However, due to the ontological structure of today’s art, artists choose the narrative language to remind the events that happen, instead of directly showing the massacres, as a characteristic that distinguishes these works from others. The "Tuna Shoes" (2005) by Can Togay and Gyula Pauer is a monumental statue that allows us to witness the event on the shore of the Tuna River in Budapest.  This work consists of 60 metal shoes, II. A thousand Jews were killed by Nazi soldiers during the World War by shoes on the river. Again, as an example of today’s art, South African artist Haroon Gunn’s 2018 “Senzenina” is an important work in the name of historical testimony. This work, which in Zulu and Xhosa means "What We Did", is the subject of the murder by the police of the miners who strike in the platinum mining in Marikana (South Africa) in August 2012. The murder of 34 miners killed during the incident while in defensive manner, is transmitted to the audience through the installation.

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler










Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi

Alan :   Güzel Sanatlar

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 501
Atıf : 1.043
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi