Destanlar, içinde yaratıldıkları milletin dünyaya bakış açısını, sahip olduğu inanç ve değerlerini, sosyal yapısını büyük oranda ortaya koyar. Bütün bunlar o toplumun muhayyilesinde olgunlaştırdığı idealleştirilmiş tipler vasıtasıyla gözler önüne serilir. Atlı- göçebe yaşam tarzını benimseyerek bozkır medeniyetinin bir parçası olan Türkler de sözlü gelenek şiir sanatları içinde yarattıkları destanlardan biri olan Oğuz Kağan Destanında bu algılarını, ideallerini ve beklentilerini toplumun lideri olan Oğuz Kağan’ın kimliğiyle ortaya koymuşlardır. Biz de bu çalışmada Oğuz Kağan Destanı’ndan hareketle atlı-göçebe yaşam tarzının idealleştirilmiş kahramanı olan Oğuz Kağan’ın sosyal psikolojinin verilerinden de istifade etmek suretiyle sosyal statüsünü belirlemeye ve böylelikle atlı-göçebe bir toplumun ideal lider algısının özelliklerini ortaya koymaya çalışacağız. Çalışmamızda yararlanacağımız metinler R. Rahmeti ve W. Bang’ın birlikte yayınladıkları Uygur harfli Oğuz Kağan Destanı ve bazı noktalarda detaya inerek daha fazla ayrıntılı bilgi vermesi nedeniyle Z. Velidi Togan’ın yayınladığı Reşideddin Oğuznamesinin (Camiü’t-Tevarih) tercümesinde yer alan ve Oğuz Kağan destanının İslamiyet sonrasındaki versiyonu olan “Tarih-i Oğuzân ve Türkân” bölümü olacaktır.
Destans mostly show the world view of the people they are created, their beliefs and values, their social structure. All of this is shown through the idealized types that the society has matured in its imagination. Through adopting the horse-immigration lifestyle, the Turks, which are part of the bozkir civilization, have also presented these perceptions, ideals and expectations in the Son Kağan Destana, one of the stories they have created in the oral tradition poetic arts, with the identity of the Son Kağan, the leader of society. In this study, we will also try to determine the social status of Son Kağan, the idealized hero of the horse-gigant lifestyle by moving from the Son Kağan Destany, and thus to reveal the characteristics of the ideal lead perception of a horse-gigant society. The texts we will use in our work will be the "Tarih-i Oğuzân and Türkân" section, which is the translation of the Reşideddin Sonname (Camiü't-Tevarih) published by Z. Velidi Togan, and the "Tarih-i Oğuzân and Türkân" section, which is the post-Islamic version of the Son of Kağan.
Epics, generally reflects the worldview, beliefs, values and social structure of the nation in which it was brought to existance. All of these are put forward by the idealised characters whom are brought to maturity in the imagination of the society. Turks -by adopting nomadic life and becoming a part of the steppe civilization- reflected their perceptions, ideals and expectations by the leader Oghuz Khagan who is a hero created in oral-cultural poetry. In this context, the aim of this paper is to determine the social status of Oghuz Khagan, who is an idealised hero of a nomadic culture, with reference to Oghuz Khagan Epic and so that put forward the features of ideal leader perception of a nomadic society. In this paper we will benefit from Oghuz Khagan Epic -written with Uighur alphabet- which is published by R. Rahmeti and W. Bang; and “Tarih-i Oğuzan ve Türkan” which is considered as the post-Islamisation version of the Oghuz Khagan Epic and also a chapter in Rashiduddin’s “Cami Al-Tevarih” published by Z. Velidi Togan.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|