User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 3
 Views 446
 Downloands 45
 Audio Listening 1
Dokuma Ve Motif Özellikleri Açısından Sembolik Değer Olarak Osmanlı Padişah Kaftanları Ve Şifreleri
2017
Journal:  
Researcher
Author:  
Abstract:

Osmanlı İmparatorluğu’nun giyim kültürünün temellerini Orta Asya’da yaşamış olan atalarımız oluşturmaktadır. Osmanlı İmparatorluğunda XIX. Yüzyıla kadar şalvar, iç gömleği, entari, kaftan ve hırkalar giyim ürünleri olarak kullanılmıştır. Osmanlı kıyafetlerinin en önemlileri arasında kaftanlar ve entariler yer almaktadır. Kaftanlar Osmanlı İmparatorluğunda Padişah’ların çalışma hayatına yönelik olarak kullandıkları bir nevi üniforma görevi görmüştür. Kaftan olarak adlandırılan ve üniforma niteliğinde kullanılan giysi öncelikle saray giysileri olarak çok süslü ve farklı dokuma özelliklerine sahiptir. Kaftanların süslemeleri ve dokuma özellikleri kullanıcısına göre değişiklikler gösterebilmektedir. Topkapı Sarayı Müzesi’nde padişah kaftanları ile ilgili büyük bir koleksiyon bulunmaktadır. Bu koleksiyonun dışında günümüze ulaşan çok fazla kaftan bulunmamaktadır. Kaftanlar birer giyim ürünü olmalarının ötesinde İmparatorluğun gücünü ve itibarını temsil eden özelliklere de sahipti. Osmanlı Padişah kaftanları değerli kumaşları, aksesuarları, desenleri, dokuma ve motif özellikleri açısından sembolik değerler taşımaktaydı. Padişah giysilerinde, sultanın temsil ettiği güçler, kaftanlarda kumaş desenleri olarak sembolize edilmiştir. Dokunan kumaşlarda bitkisel motifler en çok kullanılan motif türü olmuştur. Bitkisel motifler yalnız veya diğer motif türleri ile kompozisyonlar oluşturmuştur. Rumi, palmet, hatâi, lotus, lâle, karanfil, sümbül, gül, nar, elma, saz üslubu, Türk rokokosu, çınar yaprağı, hançer yaprağı, kozalak, ağaç ve çark-ı felek en önemli bitkisel motifleridir. Bazı kaftanların ve iç gömleklerin dokumasında ve süslemelerinde bulunan âyet, hâdis ve sembollerin, bir gömleğe ancak üç-dört yılda işlenebildiği üzerlerindeki yazılardan anlaşılmaktadır. Padişahların halkını korumak, savaşta galip gelmek, nazardan korunmak ve şifa bulmak için giyindikleri bu gömleklerin üzerindeki harf ve rakamların işaret ettiği anlamların ve işlenen şifrelerin Osmanlı İmparatorluğu tarihine ışık tutacağına ve birçok olayın gizeminin çözüleceğine inanılmaktadır. Bu araştırmada, dokuma ve motif özellikleri açısından sembolik değer olarak Osmanlı padişah kaftanları ve şifreleri hakkında bilgi verilmiştir. Kumaş dokumalarının teknik özellikleri, ülke, şehir, malzeme ve tekniklerine göre isimlendirilen kaftanlar padişah giysileri üzerinden değerlendirilmiştir. Kaftanlarda kullanılan kumaşların dokuma ve motif özellikleri, tılsımlı ve şifreli olarak dokunan padişah kaftanlarının sembolik özellikleri, sultanın temsil ettiği güçlerin, kaftanlarda kumaş desenleri olarak nasıl sembolize edildiği, Osmanlı padişahlarının düşman, nazar gibi çeşitli durumlardan korunma ve şifa bulma özellikleri, özel tılsımlarla ve şifrelerle hazırlanmış gömleklerin üzerindeki sembollerin ne kadar derin anlam taşıdıkları gibi konular irdelenmiş ve görsellerle anlatılmaya çalışılmıştır.

Keywords:

The symbolic value of the Ottoman Padişah Crafts and Codes in terms of texture and motivation characteristics
2017
Journal:  
Researcher
Author:  
Abstract:

The foundations of the clothing culture of the Ottoman Empire are our ancestors who lived in Central Asia. In the Ottoman Empire. Until the century, shalvar, indoor shirt, entari, kaftan and races have been used as clothing products. Among the most important clothes of the Ottoman clothes are captains and entars. In the Ottoman Empire, the Kaftans had seen a uniform that the Padişah used for their working life. The clothes, which are called Craftan and used as uniforms, are primarily decorated as palace clothes and have different textile characteristics. The decorations and textile characteristics of the captains may show changes according to the user. In the Topkapı Palace Museum there is a large collection of padişah captains. There is not much of this collection that reaches today. In addition to being a product of clothing, the captains also had characteristics that represented the power and reputation of the Empire. The Ottoman Padişah captains carried symbolic values in terms of their valuable fabric, accessories, patterns, textures and motivation characteristics. In the Padişah clothes, the forces represented by the sultan were symbolized as fabric patterns in the heads. In touched fabric, plant motifs have been the most commonly used type of motifs. The plant motives have created compositions alone or with other motives. Rumi, palm, hatâi, lotus, laule, karanfil, symbol, rose, nar, apple, saze shell, Turkish rococo, chinar leaf, chinar leaf, cossalak, tree and circle are the most important plant motives. The signs and symbols of the textures and decorations of some captains and shorts are understood from the writings on which a shirt can only be processed in three or four years. It is believed that the meanings and codes marked by the letters and numbers on these shorts they wear to protect their people, to win in the war, to protect against the Nazareth and to find healing will keep the light into the history of the Ottoman Empire and the mystery of many events will be solved. In this study, information has been given about the Ottoman Padişah captains and codes as a symbolic value in terms of the texture and motivation characteristics. Technical characteristics of textile documents, country, city, materials and techniques are named by the captains evaluated through the padişah clothes. The textile and motivation characteristics of the weapons used in the captains, the symbolic characteristics of the padişah captains touched in the thick and encrypted manner, how the forces represented by the sultan were symbolized as weapons patterns in the captains, the protective and healing characteristics of the Ottoman padişah from various situations such as the enemy, the Nazar, how profound the symbols on the shorts prepared with special thick and encrypted lines were described and imagined.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles










Researcher

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Researcher