Gaybet döneminin başlamasıyla Şiî-İmâmiyye içerisinde biri Ahbârîlik diğeri de Usûlîlik olmak üzere iki önemli düşünce ekolü ortaya çıkmıştır. Usûlî düşüncenin ana hatlarıyla şekillenmesinde Şeyh Müfîd’in önemli payı vardır. Ancak ortaya çıkan bir düşünce ekolüne kimlerin katkı sağladığı kadar bizatihi sistemin oluşum süreci de önemlidir. Bu makale Hasan el-Askerî’nin vefatından sonra taraftarlarının yaşadığı temel problemler üzerine odaklanarak ve birtakım ipuçlarından hareketle Usûlî düşüncenin doğuşuna nelerin etki etmiş olabileceği üzerinde durmaktadır. Bunun yanında gaybet döneminde karşılaşılan problemlerin çözümünde İmâmî âlimlerin yaklaşımlarına yer vererek Usûlî düşüncenin Ahbârî anlayıştan hangi noktalarda farklılaştığını ortaya koymaya çalışmaktadır.
In the beginning of the period, the first of the two phenomena, the first of the two phenomena, the second of the phenomena, the second of the phenomena, the second of the phenomena, the second of the phenomena, the second of the phenomena, the second of the phenomena, the second of the phenomena, and the second of the phenomena. The greatness of the minds is the greatness of the minds, the greatness of the minds is the greatness of the minds. But the process of formation of the bizathi system is as important as the one contributes to a emerging thought supplement. This article focuses on the fundamental problems that his supporters have experienced after the death of Hasan al-Askerî and moves from a number of clues on what could have affected the birth of the Usulî thought. In addition to this, in the solution of the problems encountered in the period, the Imâmî al-Alimans place the approaches of the Usûlî thinking in what points of the Ahbarî understanding is different.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|