User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 21
 Downloands 6
İlhami Emin’in Yürüyen Duvar’ında Yörüklerin Yaşam Biçimi Olarak Melamilik ve Bektaşilik
2022
Journal:  
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi
Author:  
Abstract:

Tanzimat Dönemi ile görülmeye başlanan modern anlatı türleri, Kuzey Makedonyalı Türklerin ürettiği edebiyat içinde II. Dünya Savaşı’ndan sonra esaslı olarak kendini gösterir. Bunda siyasi gelişmeler etkilidir. Bölgedeki edebiyat şiir ve öykü üzerine kuruludur. Roman ise çok geri planda kalmıştır. Yürüyen Duvar, “Balkanlar’da Türkçe yazılıp yayımlanan ilk Yörük Türk romanı” olma iddiasıyla 2008’de yayımlanır. İslam’da tasavvufi anlayışların görülmesi Hz. Muhammed’in ölümünden yaklaşık bir asır sonraya tekabül etmektedir. Melamiliğin izlerine 9. yüzyıldan itibaren rastlamak mümkündür. Türklerin İslamlaşmasının da aynı dönemlere denk gelmesi Türk tasavvuf anlayışının Melamilik üzerine şekillenmesinde etkili olmuştur. Türklerin Müslümanlığı algılayışı büyük ölçüde bu şekilde kodlanmış ve kültürel içselleştirme gerçekleşmiştir. Vahdetivücudu esas alarak “kâmil insan”a ulaşmaya çalışan Orta Asya kaynaklı tasavvufi anlayışların başında Bektaşilik gelmektedir. Melamilik ve Bektaşilik özellikle halk düzeyindeki İslami yaşamın yönlendiricisi olmuştur. Tasavvufun ya da onunla ilgili şahsiyetlerin postmodernizmin tesiriyle de Türk romanının kurgusunda yer aldığı görülebilmektedir. Özellikle Mevlevilik ve onun önemli karakterleri örnek olarak hatırlanabilir. Melamilik ve Bektaşiliğin Yürüyen Duvar’da roman unsurlarını şekillendirmesi bu bağlamda düşünülebilir. Araştırmanın amacı, bir yaşam biçimi olan Melamilik ve Bektaşiliğin romana nasıl yansıdığını ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Romanın ismi, kapağı, on iki bölümden oluşması ve imla kurallarına uyulmaması Bektaşilik ve Melamiliğin romanın dış yapısına yansıması olarak görülür. Bu durum içerikte iki şekilde kendini gösterir. Birincisi, tarih anlatımı ve bununla paralel olan biyografik anlatımdır. Söz konusu dini anlayışların önde gelen isimleri ve yazarın dolaylı olarak bu anlayışlarla ilişkilendirdiği diğer isimler (Hacı Bektaş Veli, Muhamed Nûrü’l Arabî, Kaygusuz Abdal, Pir Sultan Abdal, Abdal Musa, Yunus Emre, Mevlâna) anlatı içinde önemli bir yere sahiptir. Bu şahsiyetlerin dinî yönlerinin yanı sıra edebî yönlerinin de olması romanda metinler arasılığı çoğaltmaktadır. Onların edebiyatı kullanmaları mesajlarının modern dönemde de etkili olmasını sağlamıştır. Böylece hem yaşamları hem de eserleriyle Yürüyen Duvar’da yer alırlar. İkincisi ise özellikle roman başkişisinin tipolojisine yansıyan Bektaşilik ve Melamilik değerleridir. Bektaşilik ve Melamilik romanın başkahramanı Yörük Osman’a ailesinden aktarılmıştır. Yörük Osman gençliğinin ilk yıllarında bu dinî anlayışları tanıyarak kendini tanımlayabileceğini düşünür. Balkanlı bir Yörük’ün inancında önemli bir yeri olan bu İslami anlayışlara ve onların temsilcilerine roman kurgusunda yer verilir. Bundan dolayı romanda azımsanmayacak bir tarih anlatıcılığıyla karşılaşılır. Balkanlar’da “Evlad-ı Fatihan” bir Yörük olmanın övüncünü hisseden İlhami Emin, bu duygusunu eserde bir tez olarak (roman kurgusunda zayıflıklara yol açmasına rağmen) savunmaktan çekinmemektedir. Yaylalarda hayvancılıkla geçinen Yörükler, özellikle II. Dünya Savaşı’ndan sonra tüm zorluklara rağmen bu topraklarda var olma mücadelelerini sürdürmüşlerdir. 

Keywords:

In the wall of the Walking Wall of the Islamic Emin, as the way of life of the circles, Melamity and Bektaşilik
2022
Author:  
Abstract:

Modern narrative species that began to be seen with the Tanzimat period, in the literature produced by the Northern Macedonian Turks II. After the World War, he mostly shows himself. Political developments are effective. The literature in the area is based on poetry and story. The novel is very backward. The Walking Wall was published in 2008 as the first Turkish novel written and published in the Balkans. In Islam, we see the concepts of Tasavvufi. It is about a century after Muhammad's death. The traces of melamics can be found from the 9th century. The fact that the Islamization of the Turks was equal to the same period has been influential in the formation of the Turkish tasavvuf concept on Melamity. The perception of Muslimism by the Turks is largely coded and culturally internalized in this way. At the beginning of the concepts of Tasavvufi from Central Asia, which attempts to reach the "camil man" on the basis of the Vahdetivujudu, comes the Begtasilik. Melamism and Bektaşism have been the guide of Islamic life, especially on the public level. It can be seen that Tasavvufun or personalities related to him are also included in the fiction of the Turkish novel with postmodernism. Specifically, Moveality and its important characters can be remembered as an example. In this context, Melamics and Behavior can be considered to shape the elements of the novel on the Walking Wall. The purpose of the research is to reveal how Melamics and Beaconism, a way of life, reflects the novel. For this purpose, the content analysis technique of the quality research methods has been used. The name of the novel, cover, consists of twelve sections and the non-compliance with the rules of the imla is seen as a reflection of the external structure of the novel. This situation shows itself in two ways. The first is the history narrative and the biographical narrative that is parallel to it. The main names of these religious concepts and other names the author indirectly associates with these concepts (Hacı Bektaş Veli, Muhammad Nûr'l Arabî, Kaygusuz Abdal, Pir Sultan Abdal, Abdal Musa, Yunus Emre, Mevlâna) have an important place in the narrative. In addition to the religious aspects of these personalities, as well as the literary aspects in the novel multiplies the text between them. Their use of literature has made their messages effective in modern times. So they are both in the Wall Walking with their lives and works. The second is, in particular, the characteristic of the novel and the characteristic of the novel. The great hero of the novel, Baktaşilik and Melamilik, was transferred to Yörük Osman from his family. Yörük Osman believes that in the early years of his youth he could identify himself by recognizing these religious concepts. These Islamic concepts, which are an important place in the belief of a Balkan Circle, and their representatives are placed in the novel. This is why in the novel there is a story that is unmistakable. In the Balkans, Ilhami Emin, who feels the pride of being a Circle, is not afraid to defend this feeling as a thesis (although it leads to weaknesses in the novel philosophy). For the animals, especially for the 2nd. Despite all the difficulties after the World War, they continued their struggles to exist in these lands.

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles


Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 612
Cite : 924
2023 Impact : 0.144
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi