User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 13
ZEMAHŞERÎ VE TABÂTABÂÎ’NİN KUR’ÂN’DA MUHKEM VE MÜTEŞÂBİHLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN MUKAYESESİ
2022
Journal:  
Baberti
Author:  
Abstract:

Bu makalede Zemahşerî ve Tabâtabâî’nin Kur’ân’da muhkem ve müteşâbihle ilgili görüşlerinin mukayesesi yapılmaktadır. Çalışmanın amacı, bu iki müfessirin muhkem ve müteşâbihle ilgili görüşlerini kıyaslamaktır. Araştırma, Zemahşerî ve Tabâtabâî’nin muhkem ve müteşâbih hakkındaki görüşleri ile sınırlı tutulmaktadır. Çalışma, nitel bilgi toplama yöntemlerinden yazılı doküman incelemesine dayanmaktadır. Bu kapsamda, literatür taramasından elde edilen veriler, bütüncül bir bakış açısıyla metin analizine tabi tutularak değerlendirilmektedir. Muhkem, “anlaşılmasına yönelik hiçbir şüphe olmayan ve herhangi bir açıklamaya gerek kalmadan kolaylıkla anlaşılan söz” demektir. Müteşâbih ise “birden fazla manaya ihtimali olan ve anlamlarını tespit etmek için başka karinelere ihtiyaç duyulan ifade” anlamına gelmektedir. Kur’ân’da muhkem ve müteşâbih kavramlarına işaret eden üç âyet bulunmaktadır. Bu çerçevede Âl-i ‘Imrân 3/7. âyet, Kur’ân âyetlerinin muhkem ve müteşâbih olmak üzere ikiye ayrıldığını Zümer 39/23. âyet, Kur’an’ın müteşâbih bir kitap olduğunu Hûd 11/1. âyet ise Kur’an âyetlerinin muhkem kılındığını bildirmektedir. Mu‘tezile ekolüne mensup bir âlim olan Zemahşerî ve Îran’da Şiî kültürü ile yetişmiş bir müfessir olan Tabâtabâî, tefsirlerinde Kur’ân’da muhkem ve müteşabihi konu edinen âyetleri yorumlamışlardır. Bu doğrultuda sözü edilen müfessirlerin görüşlerinde “müteşâbih âyetlerin râsih kimselerce muhkem âyetler ışığında te’vîl edilebileceği” konusunda benzerlik söz konusu iken, “râsih kimselerin kimler olduğu” noktasında farklılık vardır. Bu bağlamda Zemahşerî’ye göre râsih kimselerden maksat “ilimde derinlik kazanmış kişilerdir.” Tabâtabâî ise râsih kimselerden kastın “ehl-i beyt imamları ile masum imamlar” olduğunu dile getirmektedir. Bu görüş farklılığında, mezhep mensubiyetinin etkili olduğu söylenebilir.

Keywords:

In the Qur’an, the Qur’an and the Qur’an, the Qur’an and the Qur’an, the Qur’an and the Qur’an.
2022
Journal:  
Baberti
Author:  
Abstract:

In this book, the Qur’an and the Qur’an are the words of the Qur’an and the Qur’an and the Qur’an. The objective of the study is to compare the opinions of these two inspectors on the subject and on the subject. The research is limited to the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge. The study is based on the written document examination of the quality information collection methods. In this context, the data obtained from the literary scan is assessed by subject to text analysis from a comprehensive perspective. “Muhakem means a word that is easily understood without any doubt to its understanding and without any need for explanation.” Mechanism means "a expression that has more than one significance and requires other currents to identify their meanings." There are three verses in the Qur’an that indicate the meaning of the Qur’an and the meaning of the Qur’an. This is the case in the 3/7. The Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses: the Qur’an is divided into two verses. The Qur’an is a book of the Qur’an, and the Qur’an is a book of the Qur’an. The Qur’an reveals that the Qur’an has been revealed. The Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. There is a similarity in the opinions of those who are spoken in this direction, while the view of the "Muheshabih verses can be revealed in the light of the "Muheshabih verses" while the "Muheshabih verses" in the point of "Who are the "Muheshabih verses". In this context, the righteous are those who have gained profound knowledge. He said, “There are those who are in the midst of the wicked, and those who are in the midst of the wicked.” In this discrepancy of view, it can be said that the religious membership is effective.

Keywords:

0
2022
Journal:  
Baberti
Author:  
Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles




Baberti

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 127
Cite : 90
2023 Impact : 0.103
Baberti