User Manual
Why can I only view 3 results?
You can only view all results when you connect from the network of institutions that are members. We offer a 1-month free trial version for institutions that are not members upon application by institution officials.
A lot of results that are not mine are coming?
Since citations are shown as "Surname, I" in many references, citations of academics with the same surname and first letter of their name can sometimes get mixed up. This is a common problem in citation indexes all over the world.
How can I only see the citations made to my relevant article?
After searching for the name of your article, you can see the citations made to the article you selected as soon as you click on the details section.
AWHHuxFCoDuH9Br_eOB3
  Citation Number 8
 Views 47
 Downloands 1
Modern Görsel Kültür, Sinema ve Video: Bakış, Beden ve Kameranın Gücü
2014
Author :  
Abstract :

Bu makale iki konu üzerinden görsel kültürün oluşmasında sinema ve videonun yerini  tartışmaktadır. Birinci kısımda bakış, iktidar, beden ve gözetim kavramlarının modern görsel  kültürün dönüşmesinde nasıl bir yere sahip olduğu ele alınmaktadır. Bu kısımda bakış kavramının  iktidar kavramı ile yakından ilişkili olduğu ve gözetleyen / gözetlenen öznelliğin tarihsel olarak  inşa edildiği konu edilmektedir. İkinci kısımda ise sinema ve özellikle kameranın tarihsel ve  toplumsal olarak iktidar etkileriyle inşa edilmiş görsel kültür içerisinde bakan özneye nasıl bir  hareket alanı açtığı tartışılmaktadır. Görsel kültür iktidar etkileriyle bir yandan inşa edilerek  modern özneyi koşullandırırken diğer yandan kamera tekniği, bu tarihsel koşullandırmayı aşan  ve öznenin yaratma potansiyelini açığa çıkaran bir etkiye sahiptir. Üçüncü kısımda ise video ile  sinemanın sınırlarının zorlanarak kameranın nasıl kişiselleştiği tartışılmaktadır. Video bedene  bakışı dönüştürmüş, yeni öznelliklerin yaratılmasına imkân sağlamıştır. Bu bağlamda video  sanatı ile modern görsel kültür içerisinde kameranın konumu değişmiştir.

Keywords :

Modern Visual Culture, Cinema and Video: Gaze, Body and the Power of Camera
2014
Author :  
Abstract :

This article discusses the place of cinema and video in the formation of visual culture from two perspectives. In the first part, the position of concepts such as gaze, power, body and surveillance within the transformation of visual culture is examined. In this part it is discussed that the concept of gaze is closely related to the concept of power. Furthermore the subjectivity of prying / being pried which has been founded historically is also analysed. In the second part it is discussed what kind of a place cinema and especially cameras have opened for the viewer in the culture built historically and publicly by the effects of power. While visual culture is conditioning the modern individual and, at the same time, created with the effects of power, on the other hand camera techniques have an influence which goes beyond this historical conditioning and which reveals the creative potential of the subject. As for in the third section, it is discussed how the camera has been personalised thereby pushing the limits of video and cinema. Video has transformed the outlook on the body, enabled the creation of new properties. In this sense, the place of camera has changed within video art and modern visual clture.

Keywords :