User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 13
 Views 76
 Downloands 29
SELÇUKLU DÖNEMİ KONYA YAPILARINDA MOTİFLEŞEN TÜRK DAMGALARI
2019
Journal:  
Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araştırmaları Dergisi
Author:  
Abstract:

işaretler olarak Türk tarihinin erken devirlerinden itibaren hemen her türlü malzemede karşımıza çıkan “Damgalar-Tamgalar” hiç şüphesiz Türk kültürünün vazgeçilmez uygulamalarındandır. Gittikleri ve yerleştikleri her coğrafyaya ebedi vatan olarak bakan atalarımız hayvanlarına, kulanım eşyalarına ve inşa ettikleri küçük veya büyük mimari eserlere ait olduklarını düşündükleri boylarının damgalarını vurmayı gelenek haline getirmişlerdir. Ancak, zaman içerisinde bazıları harflere dönüşerek yazıya geçmiş, bazıları da geometrik süslemeleri oluşturan kompozisyonlar içerisinde esas anlamından kısmen uzaklaşarak kompozisyonun bir elemanına dönüşmüştür. Anadolu’nun fethinde de rol alan Türk boyları fethettikleri ve yerleştikleri bu yerlere de çoğunlukla kendi boy adlarını vermişler, yaptıkları mimari eserlere ve kullanım eşyalarına da damgalarını vurmuşlardır. Anadolu Selçuklu Devleti’nin başkenti olan Konya ve çevresinde de bu durum oldukça yaygındır. Hem Oğuz boyları hem de diğer Türk boylarının yerleşim yeri (kasaba, köy,mahalle vb.) olarak Avşar-Afşar-Bay Avşar-Küçük Avşar, Bayındır-Bayundur, Döger-Duger, Bayat-Kara Bayat-Yağlı Bayat, Kayı-Kayı Hüyük- Kayı Ören, Kınık, Yazır, Salur, Çetmi gibi isimler vermişlerdir. Zaman içerisinde maalesef bu isimlerin bir kısmı unutulan tarihsel kimlikle beraber, beğeni anlayışlarının da değişmesiyle değiştirilmiştir. Bunun gibi evvelce damga-tamga olarak kullanılan işaret ve semboller de süsleme unsurları arasında yer alan geometrik motif ve kompozisyonlar arasına, bu tasarımı yapanlar tarafından tam da anlamı unutulmamış ancak esas anlamından uzaklaşmış olarak yerleştirilmiştir. Yapanın bildiği, fakat bakanın sadece bir süs unsuru olarak gördüğü bir duruma dönüşmüştür. Bu durumun en iyi uygulamalarını hiç şüphesiz Selçuklu Devleti’nin payitahtı Konya’da bulmaktayız.  Bu çalışma Selçuklu döneminde Konya’da inşa edilen mimari eserler üzerindeki motife dönüşmüş olan damgalar üzerinedir.  

Keywords:

The Turkish people who were motivated by the Turks
2019
Author:  
Abstract:

The "Damgalar-Tamgalar" which comes to us in almost all kinds of materials from the early periods of Turkish history as signs is undoubtedly one of the indispensable practices of Turkish culture. Our ancestors, who viewed every geography they went and settled as an eternal homeland, have made it a tradition to hit the signs of their height they think they belong to the animals, the use items and the small or large architectural works they built. However, over time, some have turned into letters, and some have become a component of the composition, partly apart from the basic meaning of the compositions that make up geometric decorations. The Turkish heights, which also played a role in the conquest of Anadolu, have conquered and settled in these places, and they have mostly given their own height names, and they have also struck their signs on their architectural works and use objects. It is the capital of the Anadolu Selçuklu State, Konya and its surroundings, and this is quite common. The place of settlement of both Son's lengths and other Turkish lengths (city, village, neighborhood, etc.) The name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name. During time, unfortunately, some of these names have been changed along with the historical identity forgotten, and their perceptions have also changed. Similar signs and symbols previously used as mark-temp are also placed among the geometric motives and compositions that are among the decorating elements, not completely forgotten by the designers but distant from the basic meaning. It has become a situation that he knows, but the minister sees only as a decorative element. The best practices of this situation are undoubtedly found in the Selçuklu State's shareholders in Konya.  This work is on the signs that have become the motivation of the architectural works built in Konya during the Selçuklu period.

Keywords:

Turkish Tamgas That Turned Into Motifs On Seljukian Period Structures Of Konya
2019
Author:  
Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles








Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araştırmaları Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 236
Cite : 347
Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araştırmaları Dergisi