User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 16
 Downloands 4
Kutsalın Taşıyıcısı Olarak Anadoluda Türbe ve Yatır Sahibi Kadınlar
2022
Journal:  
Journal Of Academic Social Resources
Author:  
Abstract:

Dinler tarihi sadece kadın hükümdarların, kadın savaşçıların, kadın gazilerin ve kadın şehitlerin varlığından değil, aynı zamanda kadın peygamberlerin, kadın velilerin, kadın mistiklerin ve kadın vaizlerin varlığından da söz eder. Türk tarihine bakıldığında, evliya kadınlar ile savaşçı kadınları bir arada görmek mümkündür. Örneğin, Anadolu’nun Türkleştirilmesi ve İslamlaştırılması süreciyle bağlantılı olarak Anadolu Bacılarından (“Bacıyân-ı Rûm”) söz edilir. Anadolu Bacılarının eşleri ve kardeşleriyle birlikte savaşa katıldıkları, tekke ve zaviyeleri yönettikleri bilinen bir gerçektir. Esasında Türk kültüründe her iki durumda da kadın ya da erkek olmanın bir önemi yoktur. Anadolu insanı, kadın erkek ayrımı yapmaksızın topluma yararlı olan, kendilerini doğru yola sevk eden Anadolu Bacıları gibi gönül erbabı bireyleri Şehit, Eren, Ermiş, Evlâd-ı Resul, Pir, Sahabe, Ana, Bacı, Şeyh, Derviş gibi çeşitli isim ve sıfatlarla anarak yüceltmiştir. Manevi güce sahip olduklarına inanılan, haklarında çeşitli efsaneler, menkıbeler ve mucizeler anlatılan bu gönül erbabının yardım ve duaları talep edilmiş ve kendilerine ciddi bir saygı ve hürmet gösterilmiştir. Ancak bunların öldükten sonra da insanlara yardım etmeye, harikalar ve mucizeler göstermeye devam ettiklerine inanılmıştır. Bizi bu çalışmaya teşvik eden şey, bazı mezar ve türbelerin, kimlikleri hakkında kesin bir bilgi bulunmamakla birlikte, kadınlara ait olduğuna inanıldığını öğrenmemiz oldu. Akabinde türbe, mezar, yatır, makamlar ile onlarla irtibatlandırılan ağaç, taş, kaya, su kaynağı, mağara gibi tabiat unsurlarının bir erkek, kadın, eş veya kıza ait olup olmadığına olduğuna bakılmaksızın ziyaret edildiğini tespit ettik. Ziyaret yeri olarak kabul edilen bu mekânlar, halk tarafından kutsal olarak görülmüş, farklı dilek ve istekler için ziyaret edilmiş ve hala da edilmektedir. Bu makalede, Anadolu topraklarının Türkleşmesi ve İslamlaşması sırasında şehit olduğuna inanılan, ancak haklarında efsanevi bilgiler dışında bir bilgi bulunmayan ve halk tarafından evliya oldukları düşünülen kadınlara yer verilmiştir. Bunun yanında tarihsel olarak Anadolu topraklarına geldikleri sabit olmasa da, buralara geldiklerine inanılan kadın sahabe, onlara ait yatırlar, türbeler, makamlar ile onlarla irtibatlandırılan kutsal kayalar, taşlar, sular üzerinde durulmuştur. Ancak bu çalışmanın kapsamı dışında kalan başka kadın ziyaret yerleri de vardır. Bunlar, İstanbul ve Bursa gibi şehirler yanında Anadolu’nun farklı illerinde türbeleri olan ve tarihsel kişilikleri bilinen hanedana mensup kadınlardır. Halka yaptıkları yardımlarla insanların gönüllerini fetheden bu kadınların, vefatlarından sonra türbeleri kutsal mekân haline getirilmiştir. Ayrıca ülkenin farklı şehirlerinde tarikat şeyhleri, emir, vezir ya da devlet büyüklerinin eşleri ve kızları; yine Peygamber eşleri, yakın geçmişte vefat eden ve kendilerine kerametler atfedilen kadınlar da vardır. Ancak bunların tamamı, bu çalışmanın kapsamı dışında tutulmuştur.

Keywords:

As the Holy Carrier, the Turbe and the Deposit Women in Anadoluda
2022
Author:  
Abstract:

The history of religions is not only about the presence of women rulers, women fighters, women gays and women martyrs, but also about the presence of women prophets, women guardians, women mystics and women pastors. When it comes to Turkish history, it is possible to see married women and warrior women together. For example, it is referred to by the Brothers of Anadolu ("Bacıyân-i Rûm") in connection with the process of Turkization and Islamization of Anadolu. It is a well-known fact that the Brothers and Sisters of Anadolu participated in the war with their wives and brothers and sisters, and that they ruled the Teke and the Zaviyas. In both cases, it is not important to be a woman or a man. The . He is the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, and the one who gives righteousness to the wicked. The help and prayers of this heartful father, who believed they had spiritual power, who had various legends, miracles and miracles in their rights, were requested and they were shown a serious respect and honour. But it is believed that they continued to help people after their death, showing wonders and miracles. What encouraged us to do this was that we learned that some tombs and turbines were believed to belong to women, although there was no accurate information about their identity. In the end, we found that natural elements such as turbines, tombs, beds, trees, stones, water sources, cave, which were contacted with the authorities, were visited regardless of whether they belong to a man, woman, spouse or girl. These places, considered to be a place of visit, have been seen as holy by the public, have been visited for different desires and desires and are still being visited. This article includes women who are believed to be martyrs during the Turkishization and Islamization of the Anatolian territory, but who have no information in their rights except for legendary information and who are believed to be married by the people. In addition, although historically it is not stable that they come to the territory of Anatolia, women who are believed to come to this place have been placed on the holy rocks, stones, waters, which are linked to them, their own shelters, turbines, authorities. But there are other women visiting places beyond the scope of this study. These are women belonging to the family with turbines in the different provinces of Anadolu along with cities like Istanbul and Bursa and their historical personalities are known. Those women who have conquered the hearts of the people with their help, after their death, turbines have become holy places. In the various cities of the country there are also the wives and daughters of the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, the princes of the kingdom, and the princes of the kingdom. But all of this is kept outside the scope of this work. The .

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles










Journal Of Academic Social Resources

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 783
Cite : 143
Journal Of Academic Social Resources