Bu çalışmada, Hacı Bektaş Velî ve “insan olmak” konusu, Hacı Bektaş Velî’nin Makâlât adlı eserinden hareketle “kendisi gibi olmayan” (diğer milletler, insanlar), “kendini tanımak”, “aşk”, “iyi olanı emir, kötü olanı yasak bilmek”, “fenâfillah” ve “gönül” kavramları ışığında ele alınmıştır. Nitel yöntemde doküman analizi tekniğiyle hazırlanan bu çalışmanın boyutları göz önüne alındığında, bu kavramlar, dört kapı kırk makam olarak tasarlanıp düzenlenen eserin her bir kapısından örneklem olarak seçilmiştir. Hacı Bektaş Velî’de gönül, her kapıyı açan sembol kavramdır. Kendi ve kendi gibi olanları ötekilerden ayırmayan Hacı Bektaş Velî, “insan olmak” konusundaki fikirlerini özlü sözlerle ifade etmiş, tüm insanları sevgiye, barışa, iyi olanı emir kötü olanı yasak bilmeye davet etmiştir. Sonsuz olana duyulan koşulsuz sevgi, aşk, mutasavvıfın tek gönül rehberidir. Öyle ki aşk, tasavvufta insanı insan yapan son eylemdir, şahsî tecrübedir. Aşka düşmeyen, “İlâhi Bir”e kavuşmayı arzulamayan insan tasavvuf yoluna giremez, kendini tanıyamaz. Dolayısıyla tıpkı Mevlânâ’da, Yunus’ta olduğu gibi Hacı Bektaş Velî’de de ‘aşk’, insan olma yolculuğunda insanı “İlâhi Bir”e ulaştıran tek rehberdir. Böylece rehberi Allah aşkı olan kişi, insan olma yolculuğu sonunda ait olduğu bütünün içinde kendine ait varlık konumunu keşfeder. Çalışma sonucunda, Hacı Bektaş Velî’nin ilkin “insan olmayı” kendisinde gerçekleştirmiş kâmil insan olduğu görülmüştür.
In this study, the subject of Hacı Bektaş Velî and "being a man" has been addressed in the light of the concepts of "not like himself" (other nations, people), "knowing himself", "love", "order the good, prohibit the bad", "fenâfillah" and "heart". Considering the dimensions of this work prepared by the technique of document analysis in the quality method, these concepts are selected as a sample from each door of the work designed and organized as four doors and four offices. It is a symbol that opens every door. Hagi Bektaş Velî, who did not distinguish himself and his own things from others, expressed his ideas about "being human" with meaningful words, invited all people to love, peace, order the good and the bad to know what is prohibited. The unconditional love to the eternal, love, is the only heart guide of mutasavvf. So that love is the last act that makes man a person in tasavufta, is personal experience. The man who does not love, who does not want to meet the "God One" cannot enter the Tasavuf path, cannot recognize himself. Therefore, as in Mevlânâ, as in Yunus, as in Hacı Bektaş Velî, ‘Love’ is the only guide to bringing man to ‘Illâhi One’ in his journey to be a human being. Thus, the guide of God is the person who is the love of God, discovering the position of his own existence within the whole that he belongs to at the end of his journey to be a man. As a result of the study, Hacı Bektaş Velî was seen as the first "man" to be accomplished in himself.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|