User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 13
 Downloands 6
MODERNİZMİN ARKASINDA BIRAKTIĞI BOŞLUKLAR
2020
Journal:  
Social Mentality and Researcher Thinkers Journal
Author:  
Abstract:

Öz Modernizm, kuruluş düşüncesi aklı ön planda tutan, büyük hayallerin peşinde, sonsuz zaman diliminde var olmayı hedefler, karşıtı ise sanat ve onun eleştirel gerçeğidir. İlk hareketi Rönesans ve Aydınlanma dönemiyle teorisini, üretim ilişkileri, sosyal değişim ve dönüşümüyle de pratik yanını oluşturan modernizm; ileriye daha ileriye programlanmış kapitalist üretim süreciyle de ekonomik ve siyasal yanını tamamlar. Modernizm kendine şiar edindiği ilerleme ülküsünde yol alırken; arkasında bazen gözden kaçırdığı bazen de yetersiz kaldığı büyük boşluklar bırakır. İleride başına dert olacak bu boşluklar veya arkaik açmazlar modernizmin en zayıf yanını oluşturur, postmodernizm de bu boşluklardan yararlanarak kendi iktidarını oluşturmuştur. Ulusal devletlerin kurulmasıyla yeniden biçimlenen ülkeler; bölgesel atölye sanayi üretiminden, Fordist tekelci sanayi üretimine geçmekle emperyal bir gücünde sahibi oldular, bu gelişmeler sanayileşememiş ve hala tarım üretiminde ısrar eden imparatorlukların tasfiyesi anlamına gelir. Modernizm emperyalist kimliğiyle dünya ölçeğinde medeniyeti temsil eden bir yol gösterici olarak sahneye çıktığında; karşısında en sert biçimde muhalefet eden avangard sanatı bulmuştur. Fakat modernizmin mevcudiyeti savaş sonrasında geleceği karşılayacak kadar kuvvetli olmadığı anlaşılmıştır. Bu noktada modernizmi temsil eden klasik kapitalist sistem, Neo liberal kapitalist teorinin “kaynakları verimli kullanamadı ve bu nedenle gerekli refah toplumu yaratamadı” eleştirilerine maruz kalır. Böylece neo liberal kapitalizm, klasik kapitalizmi oyun dışına bırakarak tüketime dayalı yeni bir sistemin kurucusu olarak sahnedeki yerini almış oldu. Modernizmin ölümüyle karşıtını yitirmiş olan avangard sanatta boşa düşmüş oldu. Bu gerçeği sahada yeni avangard sanat olarak varlık gösteren avangard sanatın yeteri kadar ses getiremediğinden anlaşılır. Sonunda sanat kendine komployu kurarak sanat rejimine en büyük darbeyi vurmuştur.

Keywords:

The gap behind modernism.
2020
Author:  
Abstract:

Self-modernism, which holds the idea of the organization in the forefront of the mind, seeks for great dreams, aims to exist in the infinite period of time, and the opposite is the art and its critical truth. The modernism, which forms its theory with the Renaissance and Revelation period and its practical side with the production relations, social change and transformation, and its economic and political side with the further-programmed capitalist production process. While modernism leads in its country of progress, it leaves behind it a lot of emptiness that it sometimes misses and sometimes fails. These emptiness or archaeology that will be concerned in the future are the weakest side of modernism, and postmodernism has created its own power by taking advantage of these emptiness. The countries re-formed by the establishment of national states, from the regional workshop industrial production to the Fordist unilateral industrial production, have gained an empire power, which means the cleansing of the imperials that have not been industrialized and are still persistent in agricultural production. When modernism came to the stage as a guide representing civilization on a world-wide scale with its imperialist identity, it found the avant-garde art that opposed it most hardly. But it is clear that the presence of modernism is not strong enough to meet the future after the war. At this point, the classical capitalist system, which represents modernism, is exposed to the criticism of the Neo liberal capitalist theory, "not able to efficiently use the resources and therefore not to create the necessary prosperity society." So the neo-liberal capitalism took its place on the stage as the founder of a new system based on consumption, leaving the classic capitalism out of play. The avant-garde that lost its opponent with the death of modernism was lost in art. This fact is clear because the avant-garde art, which exists as a new avant-garde art in the field, cannot bring enough sound. At the end, the art made the greatest blow to the art regime by setting up a conspiracy for itself.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles












Social Mentality and Researcher Thinkers Journal

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.471
Cite : 697
Social Mentality and Researcher Thinkers Journal