“Hazret-i Türkistan” ya da “Pir-i Türkistan” namıyla meşhur olan büyük Türk mutasavvıfı Ahmed Yesevî (ö.1166-67), Divân-ı Hikmet adlı eseri ve yetiştirmiş olduğu öğrencileriyle Orta Asya’dan Balkanlar’a kadar büyük bir alanı etkilemiştir. Yesevî’nin Anadolu’nun Türkleşmesi ve İslamlaşmasında da etkileri büyüktür. Onun Anadolu’daki takipçileri arasında Şeyh Edebâli, Hacı Bektâş Velî, Sarı Saltuk, Ahi Evran gibi önemli mutasavvıflar yer almaktadır. Yesevî müridleri Anadolu’da aynı zamanda savaşçı dervişler olmaları, ticaret ahlakına ve kadınların eğitimine verdikleri önemle de tanınmaktadırlar. Bu özellikleri nedeniyle Ahmed Yesevî ve Yesevîlik hakkında Anadolu’da erken dönemlerden itibaren eserler kaleme alınmıştır. Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde de Divân-ı Hikmet ve Yesevîlik üzerine çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Yesevî hakkında Türkiye’de çok sayıda makale, bildiri ve kitap çalışmasının yapıldığı bilinmektedir. Biz bu makalemizde Ahmed Yesevî hakkında Türkiye’de yapılmış olan bu çalışmalara dair bazı değerlendirmelerde bulunduk. Ayrıca Yesevî üzerine yapılmış araştırmaları içeren kapsamlı bir bibliyografyayı da takdim ettik. Batı dünyasında, Çin, Kazakistan, Özbekistan (Taşkent) gibi ülkelerde Yesevi’ye dair yapılan çalışmaları ve bu çalışmalara dair değerlendirmeleri konu edinen makale ve bildiriler söz konusudur. Fakat Ahmed Yesevi’ye dair Türkiye’de bu tarzda benzer çalışmaların henüz yapılmamış olması önemli bir eksikliktir. Bizim bu çalışmayı yapmaktaki temel amacımız da bu eksikliği gidermek ve Yesevi’ye dair çalışmaların düzeyine dair bir tablo ortaya koymaktır.
The great Turkish mutasavvif Ahmed Yesevî (166-67 BC), who is famous for his name "Hazret-i Turkistan" or "Pir-i Turkistan", has influenced a large area from Central Asia to the Balkans with his work Divân-i Hikmet and his students. The influence of Yesevî on the Turkization and Islamization of Anadolu is also great. His followers in Anatolia include important mutasavvives such as Sheikh Edebâli, Hacı Bektâş Velî, Yellow Saltuk, Ahi Evran. The Jesuit disciples in Anatolia are also recognized for their importance as warriors, the morality of trade and the education of women. Because of these characteristics, the works of Ahmed Yesevî and Yesevîlik have been taken into mind from the early periods in Anadolu. During the last period of the Ottoman Empire, various works were also done on Divân-i Wisdom and Yesevity. It is known that a lot of articles, statements and books are done in Turkey about Yesevî. In this article we have made some reviews of the work that has been done in Turkey about Ahmed Yesevî. We also presented a comprehensive bibliography that includes the research done on Yesevî. In the western world, in countries such as China, Kazakhstan, Uzbekistan (Tashkent) there are articles and reports on the study of Yesevi and the evaluation of these studies. But with Ahmed Yesevi in Turkey, this kind of work has not yet been done. Our main objective in doing this work is to fix this lack and to show a picture of the level of the work on Yesevi.
Ahmed Yasawi, a major Turkish Sufi and well-known with the name of “Hazret-i Turkistan” or “Pir-i Turkistan”, with his great work “Diwan-i Hikmat” and his disciples, he influenced an extensive area from Central Asia to the Balkans. Yasawi played an important role in turkization and propagating Islam in Anatolia. Some important sufis such as Sheykh Adabali, Haji Baktash Wali, Sarı Saltuk and Akhi Avran were followers of Ahmet Yasawi in Anatolia. The followers of Yasawi were also known warrior darwish (santon) and with attached importance to morals of trade and enlightening women in Anatolia. Because of these characteristics had written works about Ahmed Yasawi and Yasawism from early period in Anatolia. Several studies have been made on the “Diwan al-Hikma” and Yasawism in the last period of the Ottoman Empire. It has been known that working many articles, papers and books about Yasawi in Turkey. In this article we offered some assessment of these studies about him in Turkey. Moreover I presented an extensive bibliography consists of researches made on Ahmad Yasawi. There are articles and papers that make assessment of those works on Yasawi in the western world, China, Kazakhstan, Uzbekistan (Tashkent) etc. However the absence of similar studies -yet- in this manner is a significant deficiency in Turkey. My main purpose in this study is removing this deficiency and providing a picture of the level of the work has been made on Yasawi.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|