User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 99
 Downloands 55
MÂTÜRÎDÎ’DE DEİZM NÜBÜVVET GÖRÜŞÜNÜN ELEŞTİRİSİ
2019
Journal:  
Sobider: Sosyal Bilimler Dergisi
Author:  
Abstract:

Türk İslâm dünyasının önemli âlimi Mâtürîdî, nübüvveti ve peygamberi kabul etmeyen deistik teolojinin aksine vahyi, bilgi kaynakları arasında kabul eder. Doğruluğu mûcize ile sabit olan peygamberin verdiği haberin kabul edilmesi aklî bir gerekliliktir. Doğruya, hakikate, iyiye ve güzele ancak akıl-vahiy birlikteliği ile ulaşılabilir. İnsanda bulunan en aziz şey aklın yaratılış hikmeti; vahyi anlamada bir araç ve idrâk vasıtası olmasıdır. Evreni yaratan Tanrı’nın varlığını kabul etmekle birlikte vahyi ve peygamberi reddeden aklı yeterli gören düşünce tarzı Deizm’e göre Tanrı yarattığı aleme müdahil olmadığından insanlar üzerindeki onun herhangi bir yaptırımı yoktur. Tanrı’nın Peygamber göndermesi, buyruğu ve yasağı hikmetten yoksundur. Dinin ve ahlâkın kaynağı vahiy değil, insanın tabiatı ve aklıdır. Deist türü inançların ilah ve peygamber tasavvurlarının arka planını inceleyen Mâtürîdî’ye göre câhillik, fakirlik, dünya meşakkati ve duyuların aklı örtmesi ile akıl hakikat ve hikmetleri anlamaktan âciz olabilir. Yetenekleri belirlenmiş bir varlık olan akıl kendisi için çizilen alanı aşamaz. Eğer nübüvvet ve peygamberler olmasaydı bu âlem hikmetsiz sefeh, abes olurdu. Beşerî davranışlar ancak peygamberler sayesinde övgüye lâyık bir konum alabilir. Allah’ın bir çok hikmetle peygamber göndermesi yani risâlet, nübüvvet insanlığa ilâhî lütuf ve nimettir. Mâtürîdî’nin yaşadığı dönem Semerkand bölgesinde nübüvveti kabul etmeyen akımlar vardı. Sözgelimi Berâhime ve Sümeniyye, Tanrı inancına sahip olmakla birlikte nübüvvet ve vahyin hikmet bakımından anlamsız olduğunu, mûcize’nin de sihre benzediğini iddia ederek peygamberliği kabul etmemekteydi. Dün olduğu gibi günümüzde deizm nübüvvet kurumu üzerinden tartışılmaktadır. Günümüz çağdaş deist türü akımların nübüvveti, vahyi, peygamberi ve mûcizeyi kabul etmemelerinin arka planında aynı tür fikir ve söylemlerinin olması, Mâtürîdî’nin deist görüşleri eleştirirken kullandığı aklî deliller ile metodunun günümüzde de hâlâ geçerliliğini koruduğu söylenebilir. Bu çalışmada Mâtürîdî’de deizm nübüvvet görüşlerinin eleştirisi incelenmektedir.

Keywords:

Criticism of the opinion of the Nubevet
2019
Author:  
Abstract:

The important allies of the Turkish Islamic world Maturidi, contrary to the theistic theology that does not accept the prophet and the prophet, accepts the revelation among the sources of information. The truth of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the truth of the Prophet (peace be upon him). The truth, the truth, the good and the good can only be reached by the unity of mind and wisdom. The most holy thing in man is the wisdom of the creation; it is a means of understanding and knowledge. Accepting the existence of God who created the universe, the wisdom that rejects the revelation and the prophet is considered sufficient according to the Deism, there is no sanctions on the people because God has not interfered with the creation of God. God's sending the Prophet, the commandment and the prohibition is without wisdom. The source of religion and morality is not the revelation, but the nature and mind of man. According to the Maturidi, who studies the background of the gods and prophets of the Deist kind of beliefs, it may be uncommon to understand the truth and wisdom of the mind, the humility, the poverty, the world's misconduct and the senses' mind-cover. The mind, which is a determined being, has no ability to exceed the field drawn for itself. If there were no prophets and no prophets, the world would be unknown and unknown. The people can only be praised by the prophets. God sends a messenger with many wisdom, that is, the messenger, and the blessing to mankind is God’s grace and grace. There was a time in which Maturidi lived in the Semerkand area that had not accepted the power. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet. Today, as yesterday, it is discussed on the basis of the deafness. It can be said that in the background of the current deist strings that do not accept the power, the revelation, the prophet and the messenger, the same kind of ideas and statements, the intellectual evidence and method used by the Maturidi to criticize the deist opinions still retain validity today. In this study, the criticism of the deism is examined in Maturidi.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles






Sobider: Sosyal Bilimler Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 2.522
Cite : 1.766
Sobider: Sosyal Bilimler Dergisi