Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 76
ANONİM BİR FÜTÜVVETNAMEYE GÖRE ŞEDD BAĞLAMANIN ŞARTLARI
2018
Dergi:  
II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi
Yazar:  
Özet:

ANONİM BİR FÜTÜVVETNAMEYE GÖRE ŞEDD BAĞLAMANIN ŞARTLARI Arapça “Fetâ” kelimesinden türetilen fütüvvet, kahramanlık, yiğitlik, cömertlik anlamlarına gelmektedir. Arap toplumundaki yiğit, asil genci ifade etmek için kullanılan bir terimdir. Fütüvvet İran’daki civanmertliğin, Türklerdeki alplığın, batıdaki şövalyeliğin, Japonya’daki samuraylığın Arap toplumundaki karşılığıdır. Tarihsel süreç içinde iki tip fütüvvet anlayışı ortaya çıkmıştır. Bunlardan ilki, erkek çocukların arkadaşlık duygusu içinde, birlikte zaman geçirmek isteği sonucu ortaya çıkmış gençlik grupları şeklinde organize olan sosyal fütüvvet anlayışı, diğeri ise üstün ahlaklı gençler yetiştirmeyi hedefleyen tasavvufi fütüvvet anlayışıdır. Bu anlayışa göre fütüvvet, peygamberlerin yoludur, doğru yolda olan insanlara ait bir sıfattır. Fetâ olan genç ibadetlerini itina ile yerine getirir, her zaman doğruyu söyler, her zaman iyilik yapar. Tasavvufta fütüvvet kavramı H.III. asırdan itibaren Horasan ve Nişabur bölgelerinde kullanılmaya başlanmıştır. Abbâsî halife Nâsır li-Dinillâh), sosyal hayattaki fütüvvet ile tasavvufî fütüvvet anlayışını birleştirerek yeni bir fütüvvet anlayışı ortaya koymuştur. Sosyal fütüvvet anlayışının tamamen bozulduğunu, müntesiplerinin toplumun başına bela olduğunu gören Nâsır li-Dinilâh 604/1207 yılında bir ferman yayınlayarak kendisini bütün fütüvvet gruplarının piri ilan etmiştir. Nâsır li-Dinillâh büyük âlim ve mutasavvıf Sühreverdî’ye yeni fütüvvet anlayışının esaslarını belirleyecek bir risale yazdırmıştır. Fütüvvetnamelerin ilk örneği olarak kabul edilen bu risalede Sühreverdî, tasavvuf, Şia ve Ehl-i Sünnet anlayışını birleştirerek herkesin dâhil olabileceği yeni bir doktrin hazırlamıştır. Nâsır li-Dinillâh, fütüvveti kendine has teşkilatı, ritüelleri, kıyafeti ve seremonisi olan bir tarikat gibi teşkilatlandırmıştır. Fütüvvetin görüşlerini, inanışlarını ve düşüncelerini yansıtan risalelere fütüvvetname denir. Fütüvvetnameler içerik olarak genellikle birbirinin tekrarı mahiyetindedir. İlk fütüvvetnamelerde fütüvvetin tarifi ve ahlaki esasları açıklanırken, daha sonraki dönemlerde bunlara ilave olarak itikat, inanç, ibadet, edep ve görgü kuralları ele alınmıştır. Bu çalışmamızda değerlendirilmesi yapılan eser Milli Kütüphane Yazma Eserler Koleksiyonu’nda “Yz.A 5941” kayıt numarası ile yer alan on bir sayfalık tasavvuf risalesidir. Bu risalede fütüvvete dahil olmayı ifade eden şedd kuşanmanın şartları ele alınmaktadır. Yünden veya pamuktan yapılan şedd, teşkilata kabul merasiminde özel bir törenle fütüvvet ehline kuşatılan bir kuşaktır. Yazarı belli olmayan fütüvvetnamenin girişinde fütüvvetin esasları yer almaktadır. Eserde şeddin ilk defa Hz. Peygamber tarafından Hz. Ali kuşatıldığı bilgisi verildikten sonra sorularla şedd bağlamanın şartları açıklanmaktadır. Buna göre şedd sahibi olacak kişi Şeriat, tarikat, hakikat ilimlerine sahip olmalı, dünyaya meyli terk ederek hakikate sarılmalıdır. Şeddin dört terki vardır; Şeyhi için canını terk, fazla yemeği terk, nefsi terk (ölmeden önce ölmek), kötülüğü terk (kötülüğe sabır). Risaleye göre şedd bağlanan kimsede şu on özelliğin bulunması zorunludur; Hakk’a iman, halk arasında insafla dirilmek, nefsi kahreylemek, ululara hizmet etmek, başkalarına şefkatli olmak, dostlara nasihat etmek, dervişlere yol göstermek, âlimlere karşı mütevazi olmak, düşmanla dirilmek, şeddin şeraitini bilmek. Fütüvvetnamede şeddin şartları; imanı, namazı, guslü, kıblesi, farzı, paklığı, yemişi, canı ve tekbiri birer cümle ile tarif edilmektedir. Buna göre şeddin imanı şazilik, yani erkek olmaktır, namazı saflık, temizlik, kıblesi pir, farzı şeyh sohbetidir. Şeddin paklığı doğruluk, yemişi, haya, canı senâ, tekbiri ise rast, doğru olmaktır. Fütüvvetnamede şeddin ahkâmı altıdır; tevbe, müşahede, yakınlık, doğruluk, tevekkül, terki adetttir. Şeddin rüknü; ilim, amel, sabır, rehnüma (kılavuzluk), şükretmek ve ihlas olamk üzere altıdır. Şeddin, hırkanın, tacın abdesti ise üçtür; şeyhin nazarına boş varmamak, abdestsiz yürümemek, emir bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker yapmak. Şeddin hutbesi ise altıdır; Adem, Şit, İbrahim, Musa, İsa, Muhammed Mustafa. Eserin son bölümü tasavvufla ilgili şartlar zikredilmektedir. Şeriat hutbesi için dört, fakirlik Kapısı için de dört şart sıralanmaktadır. Şeriat, Tarikat ve Hakikat için de onar şart sıralanmaktadır. Eser Hz. Peygamberden rivayet edilen bir hadis ile bitirilmektedir. Bu bildiride anonim bir fütüvetnamenin vermiş olduğu bilgiler ışığında fütüvvete dâhil olmağı ifade eden şedd bağlamanın şartları değerlendirilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

Requirements for an Anonymous FUTIVETNAME
2018
Yazar:  
Özet:

Requirements for an Anonymous FUTIVETNAME The word “Fetâ” in Arabic comes from the meaning of fituvity, heroism, courage, and courage. Courage in the Arab society is a term used to express noble youth. It is the reward of civilisation in Iran, alps in the Turks, cavalry in the West, samuraiism in Japan in the Arab society. During the historical process there have been two kinds of fiduciary concepts. The first of these is the conception of social fity, which is organized in the form of youth groups that arise as a result of the desire for friendship of boys to spend time together, and the second is the conception of tasavvufi fity, which aims to educate superior moral youths. It is the path of the prophets, the path of the people who are on the right path. The fetal young man fulfills his worship with itina, always says the truth, always does the good. The concept of H.III. Since the century it has begun to be used in Horasan and Nişabur regions. Abbâsî halife Nâsır li-Dinillâh, combining the understanding of fütüvvet and tasavvufî fütüvvet in social life, revealed a new understanding of fütüvvet. Nâsır li-Dinilâh, who saw that the concept of social fütüvvet was completely broken, that his monasters were trouble with society, published a ferman in 604/1207 and declared himself the piri of all fütüvvet groups. He is the one who gives righteousness to the wicked, and the one who gives righteousness to the wicked, and the one who gives righteousness to the wicked. The first example of the Fütuvvetnamism is that in this prophecy, Sûreverdî, Tasavvuf, Shia and Ehl-i Sünnet combined the understanding of a new doctrine that can be included by everyone. Nâsır li-Dinillâh organized the future as a tarikat with its own organization, rituals, clothes and ceremonies. It is called the fiction that reflects the opinions, beliefs and thoughts of the fiction. They are often repeated by each other. In the first fituvvetnamas described the prescriptions and the moral principles of fituvvetnamas, in the subsequent periods they were discussed in addition to the rules of itikat, faith, worship, worship and worship. The work evaluated in this work is a twelve-page tasavvuf risales contained with the registration number "Yz.A 5941" in the National Library Writing Works Collection. This is the condition of the entrance to be included in the future. A shade made of yellow or cotton is a generation surrounded by a special ceremony in the organization's reception ceremony. The writer is unknown to the entrance of the fituvvetnam. This is the first time I have HZ. by the Prophet Hz. After the information was given to Ali, the conditions of connection with the questions are explained. According to this, the person who will be witnessed must have the knowledge of the Sharia, the taricate, the truth, and the fruit of the world must be embraced to the truth. There are four remnants: for Shayhi, forgiven your soul, forgiven your soul, forgiven your soul, forgiven your soul, forgiven your evil, forgiven your soul. For those who have been linked to the righteousness, it is necessary to have these ten characteristics: faith in the right, resurrection in humility among the peoples, self-heroism, serving the peoples, being compassionate to others, advising the friends, guiding the dervises, being humble against the peoples, resurrection with the enemy, knowing the sheriff of the righteous. In the words of the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, the Holy Prophet, and the Holy Prophet. Thus, the faith of Seddin is shasilik, that is to be a man, the prayer is purity, cleansing, the cabbage is purity, the farce is shahh conversation. The truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth. It is the seventh verse of the Qur’an, and the sixth verse of the Qur’an, and the sixth verse of the Qur’an, and the sixth verse of the Qur’an, and the sixth verse of the Qur’an, and the sixth verse of the Qur’an. It is the sixth righteousness, the knowledge, the action, the patience, the rehnuma, the gratefulness, and the blessing. Three of them are the worshippers, the worshippers, the worshippers, the worshippers, the worshippers, the worshippers, the worshippers, the worshippers, the worshippers, the worshippers, and the worshippers. Thus, there are six huts: Adam, Sith, Abraham, Moses, Jesus, and Muhammad. The last part of the work is referred to in the terms of Tasavvuf. There are four criteria for the sheriat and four for the poor gate. The truth, the truth, the truth, the truth, the truth, the truth, the truth, the truth, the truth. by Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings of Allah). In this statement, an anonymous fiduciary has given the information that indicates that it is included in the fiduciary.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi
II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi