User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 20
 Downloands 2
İBN SÎNÂ’DA SUDÛRUN MANTIĞI: SEBEPLİK- SUDÛR İLİŞKİSİ HAKKINDA BİR İNCELEME
2017
Journal:  
e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi
Author:  
Abstract:

Bu makalenin amacı, İbn Sînâ’nın (ö. 428/1037) sudûr teorisinin mantığının mistik bir arka plana dayalı olarak değil, felsefi bir zemin üzerinde geliştiğini ortaya koymaktır. Bu ise, İbn Sînâcı sudûrun teorisinin, Aristoteles’in (ö. MÖ 322), Yeni-Eflâtuncu filozofların ve İbn Sînâ’nın kendi sebeplik düşüncesiyle irtibat noktaları gösterilerek yapılacaktır. Bu çerçevede, makalede, İbn Sînâ’nın sudûr teorisinin sebeplikle olan üç irtibat noktası tespit edilmiştir: Bunlar, (i) aktarıma dayalı sebeplik anlayışı, (ii) “Birden bir çıkar” ilkesi ve (iii) zâtı gereği zorunlu ve başkasıyla zorunlu/zâtı gereği mümkün ayrımıdır. Bunlardan ilk ikisi, Aristotelesçi ve Yeni-Eflâtuncu bağlama işaret eder. Üçüncü ise İbn Sînâ’nın sudûr teorisine dâhil ettiği özgün felsefi katkısını gösterir. İbn Sînâ, her biri, aynı zamanda sebeplik teorisinin özelliklerinden olan bu ilkelere dayalı olarak sudûr teorisini ortaya koyar. Böylece İbn Sînâ, kendisinden önceki Yeni-Eflâtuncu filozofların ve Fârâbî’nin (ö. 339/950) sudûr şemalarına nispetle sebeplikle irtibatı daha belirgin bir sudûr açıklaması sunar.

Keywords:

In the Qur’an, the Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an.
2017
Author:  
Abstract:

The purpose of this article is the Ibn Sina’s. 428/1037) It is to reveal that the logic of the water theory is developed not on a mystical background, but on a philosophical ground. This will be done by showing the points of connection with the theory of Ibn Sinai, Aristotle (322 BC), the New-Eflaton philosophers and Ibn Sinai's own reasonable thought. In this context, the article identifies the three reasonable points of the water theory of Ibn Sina: (i) the reasonable understanding based on translation, (ii) the principle of "one interest" and (iii) the possibility of distinction from the reasonable and the reasonable and the reasonable. The first two of them indicate the Aristotle and the New-Ephlaton bond. The third is the original philosophical contribution of Ibn Sina to the theory of water. Ibn Sinâ, each, also reveals the theory of water based on these principles, which are the characteristics of the theory of reasoning. Thus, Ibn Sina, the New-Eflate Philosophers before him and the Farabi (Ef. 339/950) provides a clearer water description of the relative connection to the water schemes.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 673
Cite : 1.053
e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi