Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 3
 Görüntüleme 83
 İndirme 9
Nüzûl Sıralaması ve Metinsel İçerik Açısından Yâsîn Sûresinin Tarihlendirilmesi
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Kur’ân’ı sîret-nüzûl ilişkisi bağlamında anlamaya çalışmanın, nassın ana hedefinin ve mana inceliklerinin tespitinde yadsınamaz katkısı bulunmaktadır. Sîret-nüzûl ilişkisinin tespiti ise ancak sûre ve âyetlerin tarihlendirilmesiyle mümkündür. Yâsîn sûresinin 12, 45, 47 ve 77. âyetlerinin Medine’de nâzil olduğuna dair rivayetler ve sûrenin tamamının Medenî olduğuna dair zayıf bir görüş bulunsa da sûre ittifakla Mekkî kabul edilir. Birçok Mekkî sûre gibi; nüzûl tertibine ve sebeb-i nüzûle dair rivâyetler gibi metin içeriği de direkt olarak Yâsîn sûresinin tek seferde inip-inmediğine veya hangi tarihte nâzil olduğuna dair kesin bir bilgi vermez. Bu sebeple Yâsîn’in ne zaman indiğine dair yapılan araştırmalarda; nüzûl tertiplerinde kendinden önce ve sonra gelen, nüzûl tarihlendirmesi biraz daha belirgin sûrelere göre tahminler yapılır. Özellikle son dönemde nüzûl sıralamasını esas alan çalışmalarda Yâsîn sûresi; Meryem ve Tâhâ sûreleri esas alınarak Habeşistan’a hicret (615-616) öncesiyle veya Cin sûresine bağlı olarak Hz. Peygamber’in Tâif dönüşü sonrası ve İsrâ mucizesi (620) öncesiyle tarihlendirilir. Yâsîn sûresine dair yapılan bu tarihlendirmeler; 4-5 senelik zaman aralığını ve göz ardı edilemeyecek farklı iki nüzûl ortamını nitelemektedir. Bu durum Yâsîn sûresi özelinde tarihlendirme alanında yapılacak araştırma ihtiyacını daha da artırmaktadır. İslam geleneğinde sûrelerin nüzûl sırasına dair yapılan tertiplerde Yâsîn sûresi 31, 36, 37, 39, 40 ve 41. sûre olmak üzere farklı sıralamalarda gösterilmektedir. Araştırmanın ilk bölümünde bu farklılıklar ve sebepleri ortaya konularak doğru sıra ve kronolojiye ulaşılmaya çalışılmıştır. Aktarılan tertiplerdeki farklılıkların analizi sonucunda söz konusu ihtilafların; beş farklı sebepten ortaya çıktığı görülmüştür. Mezkûr eksiklikler ve çakışmaların giderilmesi durumunda; hemen tüm rivâyetlerde ağırlıklı olarak Yâsîn sûresinin 41. sırada yer aldığı/yer alması gerektiği/yer alma imkânının olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde, metin içeriğinden yola çıkılarak sûre tarihlendirmesine katkı sağlayacak argümanlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Gerçekleştirilen araştırma sonucunda; a- Müşriklere uyarıların artık bir fayda sağlamayacağı ifadesi (36/11), b- Hz. Peygamber’in söylenenlere üzülmemesi söylemi (36/76), c- Rahmân lafza-ı celâlinin kullanımı (36/11, 15, 23, 52), d- Tebliğ karşılığında “ücret istememe” konusu (36/21), e- Kur’ân’a şiir, Hz. Peygamber’e ise şair denilmesi (36/69), f- Yeniden yaratılış imkânı ve çürümüş-ufalanmış kemiklerin ihyası (36/78) gibi a-f maddelerinde ortaya konulan argümanlar genel olarak Mekke ve özelde ise Mekke döneminin ikinci yarısını ve sonlarını gösterse de net bir tarih vermez. g- “el-Fülki’l-meşhûn” (36/41) ibâresinden hareketle Yâsîn sûresinin Habeşistan’a hicret sonrasıyla tarihlendirilmesi gerektiği önerisi, sûrenin Meryem sûresinden sonra nâzil olduğuna dair önemli bir ayrıntı taşısa da net bir tarih ifade etmede yeterli değildir. h- Yâsîn sûresinde yer alan Ashâbü’l-Karye kıssasındaki “şehrin en uzağından gelen adam” (36/20) olgusu için ise sîrette iki isim (Hz. Ebûbekir ve el-Hâris b. Ebî Hâle) için ve iki ayrı tarih (Zü’l-Kaʿde ayı/ 5 Nisan-4 Mayıs 615; 15 Şevvâl /27 Şubat 617’den üç gün sonra) öncesinde veya sonrasında teselli ve motive amaçlı bir değininin olduğu söylenebilir. Araştırmanın üçüncü bölümünde; nüzûl tertibinde Yâsîn sûresinin öncesinde ve sonrasında yer alan sûrelerin tarihlendirmelerine dair bilgiler ayrıca Yâsîn sûresiyle söylem ve lafız birliği olan sûreler değerlendirilmiştir. Nüzûl tertiplerinde Yâsîn sûresi gibi Meryem ve Tâhâ sûresi öncesinde yer alan Kamer, Sâd ve Cin sûrelerine dair tarihlendirmeye imkân tanıyan rivâyetlere bakıldığında biʿsetin 7. veya 10. yılını işaret eden olaylarla karşılaşılır. Ayrıca Yâsîn sûresindeki lafız ve söylemlerin Havâmîm sûrelerinin içerikleriyle uyuştuğu görülür. Bu durum sûrelerin tek seferde inip-inmediğine dair muğlaklıktan kaynaklanan ve nüzûl tertiplerine dair rivâyetlere yansıyan, küme halindeki birkaç sûrenin sıralamada yanlış konumlandırılmış olabileceğini akla getirmektedir. İlk üç bölümde elde edilen bulgu ve çıkarımlardan hareketle, yapılan araştırma sonucunda; İslam geleneğinde sûrelerin nüzûl sırasına dair aktarılan tertiplerde Yâsîn sûresinin 41. sûre olduğu belirlenmiştir. Bu sûrenin tarihlendirilmesinde rivâyet temelli munfasıl nüzûl bütünlüğü olarak tanımladığımız; bir sûrenin (Yâsîn) kendisiyle arasına giren bir veya birden fazla sûrenin varlığına rağmen kendisinden 3-4/4-5 sıra sonraki sûrelere (Meryem ve Tâhâ) göre tarihlendirilmesinin bazı zorluklar ve problemler taşıdığı ortaya konulmuştur. Oysaki muttasıl nüzûl bütünlüğü şeklinde adlandırılabilecek; bütün sûre tertiplerinde iki sûrenin peş peşe gelmesinin öncelenmesi ve bu bağlamda tüm tertiplerde Yâsîn sûresinin bir öncesinde yer alan Cin sûresi esas alınarak hâmîm sûreleriyle birlikte tarihlendirilmesinin daha uygun olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler:

and the righteousness of the righteous; and the righteousness of the righteous;
2020
Yazar:  
Özet:

The Qur’an is an unprecedented contribution to the understanding of the relationship between the Qur’an and the Qur’an in the context of the Qur’an, the main objective of the nass and the subtility of the man. It is only possible to find out what is true and what is true and what is true and what is true. If there is a weak view that the verses 12, 45, 47 and 77 of the Qur’an are nazial in Medina and that the whole Qur’an is civilized, the Qur’an is accepted by the alliance of the Qur’an. As many of the Mekki Sura, the content of the text, such as the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative of the narrative. For example, in the first and last days of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, the time of the day, and the time of the day. In the words of the Lord, Mary and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) returned before the miracle of Israel (620). This is the fourth and fifth verse of the Qur’an, and the fourth verse of the Qur’an, and the fourth verse of the Qur’an, and the fourth verse of the Quran. This situation increases the need for research to be carried out in the special area of the Yâsîn syri. In the Islamic tradition, it is shown in different ranges, including the 31, 36, 37, 39, 40 and 41. In the first part of the study, these differences and causes were revealed and attempted to reach the correct order and chronology. The analysis of the differences in the transmitted forms found that the controversy arose from five different reasons. In the case of disagreements and disagreements, it has been achieved the conclusion that in all the righteousness, mostly in the 41st place of the Qur’an, the Qur’an should be placed in place. In the second part of the study, the arguments that would contribute to the date of the surrender were attempted to be identified from the content of the text. The results of the conducted research are: a- The warning to the Customers will no longer be beneficial (36/11), b- Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: The arguments presented in a-f articles such as the name of the Prophet (36/69), the possibility of re-creation and the protrusion of broken bones (36/78), in general, and in particular, indicate the second half and the end of the Mekka period, but do not give a clear date. The proposal that the Qur’an should be dated after the exile to Habeşistan by moving from the Qur’an (36/41) is not sufficient to express a clear date, although the Qur’an has a significant detail that the Qur’an is nazial after the Qur’an of Mary. For the fact that "the man from the city's most distant" (36/20) in the Ashabü'l-Karye section, which is located in the Yâsîn Sura, the two names (Hz. For Ebûbekir and al-Hâris b. Ebî Hâle) and for two separate dates (Zü'l-Kaʿde month/ 5 April-4 May 615; 15 Shevâl/27 February 617 three days after) can be said that there is a comfort and motivated point before or after. In the third part of the study, the information about the dates of the surrender before and after the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender of the surrender. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), Mary and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) are the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) are the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). It also appears that the words and words in the Qur’an are consistent with the contents of the Qur’an. This situation makes it clear that the surses may be misplaced in the rankings of several surses, which are derived from the mouthfulness of whether they are down or not at once and reflect on the rivers of their trials. In the first three sections, the findings and findings of the first three sections, the research resulted; in the Islamic tradition, it was determined that in the trials transmitted about the order of the surrender, the surrender of Yâsîn is the 41th surrender. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “There is no such thing as the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) or the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) or the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). It is the best way to do this is to make sure that the two of them are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.546
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi