Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 3
 Görüntüleme 38
 İndirme 17
Hicrî 5. Asır Şiî - Uṣûlî Âlimlere Göre Gaybet Döneminde İmamın Yetkilerinin Ulemâya Geçiş Süreci
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

İmâmiyye, nass ve tayin merkezli bir imamet nazariyesi inşa etmekte ve imamın dinî ve dünyevî bütün yetkileri kendisinde toplayan kişi olduğunu kabul etmektedir. İmâmın yetkileri arasında ḥadleri uygulamak, zekât ve ḫumusu toplamak, adaleti sağlamak ve cihad ilan etmek gibi dinî, sosyal ve siyasî görevler bulunmaktadır. İmâma ait bu görevlerin yerine getirilebilmesi için bizzat imamın veya nâibinin işin başında olması gerekir. İmâmla irtibatın tamamen kesildiği gaybet-i kübrâ’nın (329/941---) başlamasıyla İmâmiyye taraftarları, imamın varlığıyla irtibatlandırılan bu görev ve yetkilerin yerine getirilip getirilemeyeceği meselesinde bir belirsizlik yaşamışlardır. Şiî ulemâ, bu kargaşa ortamında oluşan boşluğu doldurmak ve toplum içerisindeki muhtemel dağılmaları önlemek amacıyla faaliyet alanlarını genişleterek imamın görevlerini üstlenmeye başlamışlardır. Başlangıç itibariyle dinî alanla sınırlı olan bu yetki devrinin kapsamı, süreç içerisinde tedrîcen genişletilmiştir. Uzun bir zamanı kapsayan bu yetki devrinin belirli dönemler halinde ele alınması gerekir. Bu çalışmada konu, hicrî beşinci asırda yaşayan âlimler ekseninde ele alınmaktadır. Makalede Şeyḫ Müfîd sonrası dönemde Uṣûlî düşüncenin sistemleşmesinde pay sahibi olan âlimlerin, fakîhin otoritesinin genişletilmesi veya daraltılması problemi bağlamında imamın yetkileri dâhilindeki konuları nasıl ele aldığı ortaya konulmaktadır. Özet: Hz. Peygamber’den sonra Müslümanların siyaseten farklılaşmalarına yol açan imâmet/ḫilafet meselesinde İmâmiyye, nass ve tayini esas alan bir imâmet nazariyesi inşa etmektedir. Bu nazariye’ye göre nass ve tayin dışında ismet, ilim, şecaat, efdâliyet gibi şahsî niteliklerin bulunması gereken imamlar, Hz. Ali, Hasan, Hüseyin ve Hüseyin’in neslinden gelen dokuz kişidir. Hz. Peygamber’den sonra onun yerine geçen imam, dinî ve siyasî bütün yetkilerin kendisinde toplanan kişidir. İmâmın görevleri arasında ḥadleri uygulamak, zekât ve ḫumusu toplamak, adaleti sağlamak ve cihad ilan etmek gibi görevler bulunmaktadır. İmâmiyye’ye göre bu görev ve yetkilerin yerine getirilebilmesi için toplum üzerinde mutlak otorite sahibi imâmın veya onun tarafından atanan kişinin bizzat işin başında olması gerekir. On ikinci imâmın gâib olduğunu ve bir gün dönerek yeryüzünde adaleti yeniden tesis edeceğini kabul eden İmâmiyye taraftarları, gaybet döneminde itikâdi meseleler yanı sıra bizzat imâmın varlığı ile irtibatlandırılan konuların çözümünde çeşitli sorunlarla yüzleşmek zorunda kaldılar. Özellikle de imâmla irtibatın tamamen kesildiği gaybet-i kübrâ (329/941---) döneminde İmâmiyye mensupları, imâmın varlığıyla irtibatlandırılan görevlerin yerine getirilmesinde bir belirsizlik yaşadı. Mezhep mensuplarının belirsizlik ve kaos yaşamalarındaki muhtemel sebep, gaybet döneminde imâma ait görev ve yetkilerin nasıl yerine getirileceğine dair bir haberin olmamasıdır. Her ne kadar ḫumus özelinde ifade etmiş olsa da Şeyḫ Müfîd bu hususa dikkat çekmektedir. Şiî ulemâ, bu belirsizlik ortamında oluşan boşluğu doldurmak ve toplum içerisindeki muhtemel dağılmaları önlemek amacıyla ön plana çıkmışlardır. Onlar, on ikinci imâmdan gelen bir tevḳi‘ye atıfta bulunarak toplum üzerindeki etkinlik alanlarını genişletmişler ve imâmın yokluğunda ona ait görevlerin kendileri tarafından yerine getirilebileceğini iddia etmektedirler. Başlangıç itibariyle dinî alanla sınırlı olan bu yetki devrinin kapsamı, bazı âlimlerim katkılarıyla tedrîcen genişletildi. “Velâyet-i fakîh” teorisinin uygulanmasıyla da en geniş boyuta ulaştı. Günümüze kadar devam eden bu uzun zaman diliminde Şerîf el-Murtażâ ve öğrencilerin yaşadığı dönem, günümüze kadar devam eden bu sürecin başlangıç dönemi olarak nitelendirilmesi mümkündür. Şerîf el-Murtażâ ve öğrencilerinin yaşadığı hicrî beşinci asırda, imâma ait yetkilerin ulemâ tarafından üstlenilmesi daha çok dinî alanla sınırlıdır. Bu makalede Şeyḫ Müfîd sonrası dönemde Uṣûlî düşüncenin sistemleşmesinde pay sahibi olan âlimlerin imâmın yetkileri arasındaki konuları nasıl ele aldıkları ve ne ölçüde İmâmî fakîhe referans gösterdikleri ortaya konulmaktadır. İmâma ait yetkilerin kullanımında Şerîf el-Murtażâ ve öğrencileri, bazen ihtiyatlı ve temkinli bir tavır sergilemişlerdir. Bununla birlikte onlar, gaybet döneminde ortaya çıkan belirsizliğin ortadan kaldırılmasında fakîhin rolüne işaret etmektedirler. Nitekim gaybet döneminde imâmın yetkileri arasındaki ḫumusun toplanıp dağıtılmasında Şeyḫ Ṭûsî ve Ḳâḍî İbnü’l-Berrâc, önemli katkılar sunmuşlardır. Ancak daha da önemli bir adım, Sellâr ed-Deylemî tarafından atılmıştır. O, gaybet döneminde ḫumusu bir lütuf olarak kabul etmekte ve imâmın paylarını da kapsayacak şekilde onun kullanımına müsaade etmektedir. Zekât konusunda ise onlar, daha açık ifadelerle fakîhin konumuna işaret eden görüşler ileri sürmektedirler. Hatta İbnü’l-Berrâc, imâm ve nâibinin olmadığında verilecek yerleri daha iyi bildikleri gerekçesiyle zekâtı fakîhlere vermenin vâcib olduğunu iddia etmektedir. Dolayısıyla onlar, imâmın ve nâibinin olmadığı veya ona ulaşma imkânın bulunmadığı durumlarda, zekâtın toplanıp dağıtılmasında fakîhi adres göstererek daha erken bir dönemde bir çözüm üretmişlerdir. İmâmın toplum üzerindeki en etkin görevlerinden birisi olan Cuma namazı meselesinde ise Şerîf el-Murtażâ ve öğrencileri, imâmın veya onun tayin ettiği kişinin bulunmasını cumanın sıhhat şartları arasında saymışlardır. el-Ḥalebî bu şarta ilave olarak gerekli şartları taşıyan bir kişinin olmasını da cumanın sıhhat şartı olduğunu kabul etmektedir. el-Ḥalebî’nin bu açılımı, hem gaybet döneminde Cuma namazı ile ilgili karşılaşılan problemin çözümüne hem de imâmın dinî ve siyasî yetkisinin fakîh tarafından devralınmasına önemli bir katkıdır. Bununla birlikte Şerîf el-Murtażâ’nın bir diğer öğrencisi Sellâr, gerekli şartlar oluştuğunda fakîhin Cuma namazını kıldırabileceği görüşüne karşı çıkmaktadır. Sellar’ın bu yaklaşımı mezhep içerisinde gaybet döneminde Cuma namazı kılmanın haram olduğu şeklindeki görüşlere zemin hazırladığı söylenebilir. Gaybet döneminde ḥadlerin uygulanması konusunda ise Şerîf el-Murtażâ ve öğrencileri, genel olarak ihtiyatlı bir tutum sergilemektedirler. Onlar, insanlara ḥad cezalarının uygulanabilmesi için imâmın mevcut olması gerektiğini ileri sürmektedirler. Bununla birlikte gaybet döneminde ḥadlerin uygulanmasıyla ilgili belirsizliğin ortadan kaldırılmasına yönelik en önemli adım, Şeyh Tûsî tarafından atılmıştır. O, imâmların Şiî fakîhlerine cezâ hukukunu uygulamaya izin verdiklerini söylemektedir. Bu konuya ilave olarak Şiî ulemânın tartıştığı bir diğer konu da gaybet döneminde mevcut yönetimlerde görev almak zorunda kalan bir kişinin bu cezaları uygulayıp uygulayamayacağıdır. Şerîf el-Murtażâ, bu problemin çözümüne yönelik Mes’ele fi’l-‘amel me‘a’s-sulṭân başlıklı bir risâle kaleme almıştır. O, mevcut yönetimlerde görev üstlenmenin niteliğini, kişinin icra edeceği fiil ve üstlendiği sorumluluğu yerine getirip getiremeyeceğine göre sınıflandırmıştır. Şerîf el-Murtażâ’nın öğrencileri de mevcut siyasî otoritelerde görev alma konusunda hocalarının uzlaşmacı tutumunu devam ettirmişlerdir. Son tahlilde imâma ait görevlerin nasıl ve kimler tarafından yerine getirileceği probleminin çözümünde Şerîf el-Murtażâ ve öğrencilerinin katkıları, daha sonraki dönemlerde fakîhin otoritesinin pekişmesine ve nihâi olarak bir fakîhin imâmın siyasî yetkilerini de kullanabilecek konuma gelmesine zemin hazırlamıştır. Hatta Şerîf el-Murtażâ’nın mevcut yönetimlerde görev üstlenme konusundaki açılımı, daha sonraki dönemlerde otoritelerle ilişki kurmak isteyen ulemâ için bir çıkış yolu olmuştur.

Anahtar Kelimeler:

The Hicry 5. I am the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked.
2019
Yazar:  
Özet:

Imamiya, nass and appointment centered imamat Nazariya is building and admits that the Imam is the person who gathers all the religious and worldwide powers in him. Among the powers of the Imam are religious, social and political tasks such as exercising the hadiths, gathering the zakat and the, ensuring justice and proclaiming jihad. For this purpose, it is necessary to be able to perform the tasks of the Imam or the Prophet at the beginning of the work. With the beginning of the cube (329/941---) in which the contact with the Imam was completely interrupted, the supporters of the Imam have experienced an uncertainty in the question of whether this task and powers connected with the Imam can be fulfilled or not. The Shi’i ulema began to take over the tasks of the Imam in order to fill the emptiness formed in this confusing environment and to prevent possible dispersions within the society by expanding their fields of activity. The scope of this power period, which from the beginning was limited to the religious field, was extended to the thread. This period of authority, which covers a long period of time, must be addressed in certain periods. In this study, the subject is discussed in the Hicri fifth century living allies. In the article it is revealed how the scientists who participated in the systematization of the Uṣulî thought in the period after that, in the context of the problem of the expansion or reduction of the authority of the poor, discussed the issues within the authority of the Imam. and the Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). According to this Nazariye, the imams who need to find personal qualities such as ismet, knowledge, shecaat, efdâliet, except nass and appointment, Hz. They are nine people from the generation of Ali, Hasan, Hussein and Hussein. by Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). Among the duties of the Imam are the duties of practising, gathering and gathering, ensuring justice and proclaiming jihad. In order to fulfill these duties and powers, the absolute authority over the society must be made by the Imam or the person assigned by him personally at the beginning of the work. Those who accepted that the twelve imams were over and that one day they would return and re-establish justice on earth, were forced to face various problems in the solution of the issues related to the existence of the imams, as well as the issues related to the existence of the imams. In particular, in the period of Gbet-i Kubra (329/941---) where the contact with the Imam was completely interrupted, the members of the Imam experienced an uncertainty in the performance of the tasks linked to the existence of the Imam. The possible reason for the uncertainty and chaos of the members of the Mezhep is the fact that there is no knowledge of how the duties and powers of the Immaim will be fulfilled during the period of death. Even though he has expressed himself in his own words, he is very attentive to this. The Shi’i ulema came to the forefront in order to fill the emptiness that occurs in this uncertainty environment and to prevent possible dispersions within the society. They have extended their fields of activity on the community by referring to a twenty-two-imma’s Tevḳi and claim that their duties may be fulfilled by themselves in the absence of the imma. The scope of this power period, which was limited to the religious field from the beginning, was extended with the contribution of some of my allies. It has also reached the broadest scale with the application of the theory of "Velayet-i fakîh". In this long period of time that continues until today, the period in which Sheriff al-Murtażâ and the students live, this process that continues until today can be described as the beginning period. In the fifth century in which Sheriff al-Murtażâ and his students lived, the authority of the imma was taken by the ulemâ more limited to the religious field. In this article, it is revealed how the people who participate in the systemization of the Uṣulî thought in the period after the Shayjû Müfîd discussed the issues between the authorities of the Imam and how much they refer to the Imamî fakîde. In the use of the powers of the Imam, Sherif al-Murtażâ and his students, sometimes showed a cautious and cautious attitude. However, they indicate the role of the poor in eliminating the uncertainty that occurs in the period of defeat. In fact, in the time of the gathering of the authority of the immaculate amongst the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering of the gathering. But a more important step was taken by the Seller Ed-Deylemî. He accepts the grace of him as a grace and allows him to use it in such a way as covering the share of the imma. They are the ones who are clearer, the ones who are clearer, the ones who are clearer. He also says that when he does not know what he is doing, he will not know what he is doing, and he will not know what he is doing. So they made a solution in a period earlier by showing a poor address in the gathering and distribution of the zakat in cases where there is no immaculate and native or where there is no possibility to reach it. In the question of Friday’s prayer, which is one of the most effective tasks on the community of Imam, Sheriff al-Murtażâ and his students have considered the presence of Imam or the person he has appointed among the health conditions of the cuman. Al-Halabi acknowledges that a person who carries the necessary conditions in addition to this condition is also a condition of health. This opening of al-Halabi is an important contribution to the solution of the problem faced with Friday prayer in both the period of covenant and to the acquisition of the religious and political authority of the Imam by the Faith. However, another student of Sheriff al-Murtażâ, Sellar, is opposed to the view that if necessary conditions arise, the poor can make Friday prayer. It can be said that this approach of Sellar is prepared for the ground for the views of the way it is prohibited to make Friday prayer during the period of gathering. Thro the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course. They say that the punishment of the people is the punishment of the people, and that they are the punishment of the people. However, the most important step towards the elimination of the uncertainty about the implementation of the Hadds in the period of the covenant was taken by Sheikh Tûsi. He says that they are allowed to execute the punishment of the law. In addition to this issue, the other issue discussed by the Shi’i ulemani is that a person who is forced to take office in the current governments in the period of custody will not apply these punishments. Sheriff al-Murtażâ, to solve this problem, took a message to Mesele fi'l-amel me'a's-sulṭân. He has classified the nature of taking responsibilities in the current governments according to whether the person will perform the actual and responsible responsibilities he takes on. Sharif al-Murtażâ’s students also continued their teachers’ consensual attitude to take office in the current political authorities. In the final assessment, the problem of how and by whom the tasks belong to the imma will be fulfilled, the contributions of Sheriff al-Murtażâ and his students have prepared the ground for the consolidation of the authority of the poor in the subsequent periods and finally the position that a poor may be able to use the political powers of the imma. Even the opening of Sheriff al-Murtażâ’s on the subject of taking office in the current governments has been a way of exit for the Ulema, who wants to establish relations with the authorities in the later periods.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.557
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi